بررسی فقهی ارث بری زن از اموال غیر منقول از دیدگاه سه فقیه معاصر :ایت الله بروجردی و ایت الله صافی و ایت الله هاشمی شاهرودی

شناسه محتوا : 48472

1402/06/12

تعداد بازدید : 72

اين پژوهش با روش توصيفي- تحليلي به بررسي فقهي ارث زوجه از اموال غير منقول از ديدگاه آيت‌الله بروجردي،آيت الله صافي گلپايگاني و آيت الله هاشمي شاهرودي مي-پردازد. يكي از مسائل مورد اختلاف بين فقها در باب ارث، مقدار و كيفيت ارث زوجه از اموال غيرمنقول است. از منظر سه فقيه، ميزان ارث زوجه از اموال غير منقول از قبيل زمين مسكوني (خانه و زمين) و غير مسكوني(زمين مزروعي، اشجار و ...) متفاوت است. - آيت الله بروجردي، قائل به تفصيل ميان زوجه غير ذات ولد و ذات ولد نيست. از نظر ايشان، زوجه ( غير ذات ولد و ذات ولد) از زمين‌هاي مسكوني عينا و قيمتا ارث نمي-برد و از عينِ اعيان ثابته اين زمين‌ها محروم است و نه از قيمت آن. در مورد زمين‌هاي غير مسكوني نيز عينا ارث نمي‌برد اما اعيان ثابته در آن (اشجار) نيز محل اشكال است؛ چرا كه ارث بردنش مشخص نيست عينا و يا قيمتا ‌باشد. لذا احتياط، صلح با ساير ورثه است. - آيت الله صافي گلپايگاني درباره زوجه غير ذات ولد معتقد است كه وي از زمين خانه (مسكوني) عينا و قيمتا ارث نمي‌برد و از ماترك زوج غير از اين موارد به اندازه يك چهارم ارث مي‌برد. نسبت به زمين‌هاي غير مسكوني (مزروعي) نيز ارث مي‌برد. ديدگاه ايشان نسبت به زوجه ذات ولد اين است كه وي از همه تركه اموال غير منقول ارث مي‌برد. - آيت الله هاشمي شاهرودي درباره زوجه غير ذات ولد معتقد است كه تنها از عين خانه و زمين مسكوني محروم است و وارث قيمت آن است و از عين ساير اموال غيرمنقول اعم از باغ، زمين مزروعي ارث مي‌برد. هم‌چنين زوجه ذات ولد، از عين همه اموال غير منقول ارث مي برد.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : قم
  • : قم
  • : قم - قم - مرکز آموزش های غیرحضوری