بررسی تطبیقی احکام نماز جماعت از دیدگاه مذاهب فقهی
نوشتار حاضر با عنوان احكام و شرايط نماز جماعت از منظرمذاهب فقهي با هدف تبيين موارد اختلافي فقهاي شيعه و سني احكام و شرايط نماز جماعت با روش توصيفي و تحليلي و استفاده از كتب معتبر علمي نگاشته شده است. يكي از واجبات و فروع ديني بسيار مهم فريقين نماز جماعت است. در مورد اصل وجوب نماز و شرايط آن و تكليف بودن نماز در فريقين اتفاق نظر وجود دارد اما در كيفيت عمل در اقامه آن به جماعت و هم در مقدمات ورود به آن در بعضي از فروع اين تكليف در نماز جماعت اهل سنت و فقهاي اماميه اختلاف فقهي و مبنائي وجود دارد. اماميه، شركت در نماز جماعت را مستحب مؤكد ميدانند ولي حنبليان و برخي از حنفيان از اهل سنت، نماز جماعت را واجب عيني دانستهاند و از نظر گروهي از شافعيان، نماز جماعت براي مردان در غير حال سفر، واجب كفايي است.از نظر اماميه، به جماعت خواندن نمازهاي مستحب به جز نماز باران، جايز نيست. در مقابل، بيشتر فقيهان اهل سنت، به جماعت خواندنِ تمامي نمازهاي مستحب مانند نماز تراويح را مجاز ميدانند ولي از نظر فقيهان شيعه به جماعت خواندن نماز تراويح بدعت است. بنابر فقه اسلامي، امام جماعت بايد عاقل، بالغ، مؤمن و عادل باشد. همچنين امام جماعت بايد حلالزاده باشد، و قرائت نمازش درست باشد اگر همه يا برخي از مأمومان مرد باشند، امام جماعت بايد مرد باشد.يكي از شرايط امام جماعت، مؤمن بودن، به معناي شيعه دوازده امامي است؛ از اين رو فقيهان شيعه اقتداي مأموم شيعه به امام جماعت اهل سنت را با اتكا به رواياتي صحيح ندانستهاند؛ اما درباره اقتدا به اهل سنت در شرايط خاص، مثلا از باب تقيه، اختلافنظر وجود دارد.
كليدواژه: احكام، شرايط،نمازجماعت، مذاهب فقهي
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : لرستان
- : دورود
- : لرستان - دورود - مرکز تخصصی حضرت زهرا «علیها السلام»