اجاره رحم و احکام و اثار مترتب بر ان از منظر فقه امامیه
چكيده:
يكي از اميال دروني انسان كه از ابتداي خلقت وجود داشته،ميل به فرزند است.بهره مندي از اين نعمت الهي همواره دغدغه ي خانواده هايي بوده كه به دليل مشكلاتي قادر به فرزند آوري نيستند.اما امروزه با پيشرفت علم اين مشكل تا حدود زيادي مرتفع شده است. يكي از مسائل جديد و پر اهميت درحوزه مسائل پزشكي در عصر حاضر، درمان ناباروريهاي زوجين و بچه دار شدن از روشهاي تلقيح مصنوعي است. يكي از روشهاي جديد در اين عرصه، استفاده از رحم جايگزين يا رحم اجارهاي است، كه متقاضي، رحم زن ديگر را براي سپري كردن دوران حمل جنين براي خود اجاره ميكند تا جنين از وي متولد شود.از سوي ديگر، با توجه به اينكه اين مسئله از احكام مستحدثه يا نوپديد امروزي است و با عنايت به نيازهاي كنوني جوامع، نيازمند تحليل و ارائه احكام فقهي مستدل و جامع اي است ك بر پايه فقه پوياي اماميه قابليت پاسخگويي به نيازهاي كنوني جامعه باشد. لذا پرداختن و تحليل آراء مختلف فقهي و بررسي احكام مترتب بر اين مسئله مستحدثه، ضرورتي انكار ناپذير است. پژوهش حاضر با هدف پاسخگويي به سوال اصلي از منظر فقه، اجاره رحم چه احكام و آثاري دارد؟ با استناد به منابع كتابخانه اي و روش توصيفي تبييني برآمده است و با بررسي هاي انجام گرفته مشخص شد،در جواز و عدم جواز رحم اجاره اي آراي فقهاء متفاوت است و هر كدام با استناد به ادله حكم رحم اجاره اي را بيان داشته اند.در احكام رحم اجاره اي بررسي وضعيت نسب،ارث و حضانت قابل تأمل است و تفاوت در آراء فقهاء در اين احكام مشهود است.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : تهران
- : ری
- : تهران - ری - مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت عبدالعظیم «علیه السلام»