بررسي تطبيقي اركان و شرايط عقد بيع از منظر امام خميني (ره) و محقق نائيني (ره)

شناسه محتوا : 37514

1401/09/06

تعداد بازدید : 13

بيع در حقيقت به قراردادي گفته مي‌شود كه ميان فروشنده و خريدار بسته مي‌شود و در آن شرايط خريد و فروش، قيمت، تاريخ معامله و مشخصات كالاي مورد نظر به دقت ثبت خواهد شد. در اصطلاح قانوني به اين نوع قرارداد، عقد بيع يا بيع‌نامه نيز گفته مي‌شود. به استناد بيع، مالك يا صاحب ملك، كالا يا وسيله، موظّف مي‌شود تا در قبال دريافت مبلغي مشخّص، كالاي خود را در اختيار خريدار قرار بدهد و خريدار يا مشتري نيز مكلّف است كه مبلغ تعيين شده را پس از دريافت كالا، به فروشنده پرداخت كند .در اين تحقيق كه با موضوع اركان و شرايط عقد بيع از نظر محقق نائيني و امام(ره) مي باشد با روش تحليلي و توصيفي نگارش شده و نتايج اين تحقيق نشان ميدهد كه مرحوم نائيني يكي از فقهاي برجسته و متبحر عصر حاضر است و در كتاب خود به تحقيق عميق در خصوص شرايط اساسي متعاقدين در صحت معامله پرداخته است، در اين تحقيق نظريات ايشان در كنار نظرات امام خميني ره در اين زمينه تبيين گرديد .بيع از نظر محقق نائيني ، اصطلاحي فقهي و حقوقي، ناظر به گونه‌اي از معامله كه در آن كالايي با عوضي معلوم، اعم از كالا يا وجه نقد مبادله مي‌شود و از نظر امام (ره) عقد بيع نياز به ايجاب و قبول دارد و گاهي به وسيلۀ ايجاب از قبول‌‎ ‎‌بي نيازي حاصل مي شود، شرايط بيع از نظر محقق نائيني شامل تمليكي بودن ، قصد و رضا: اراده و ... ميبشود و از نظر امام شامل بلوغ، عقل، اختيار و .. مي باشد كه با هم متفاوت است.در مورد اركان بيع نظر امام با محقق نائيني در جاهايي مشترك است مانند اينكه هر دو مورد ايجاب و قبول را يكي از موارد اركان عقد ميدانند و تفاوت:اركان عقد از نطر محقق نائيني شامل ايجاب و قبول، ثمن در عقد بيع ميگردد اما در نظر امام علاوه بر ايجاب و قبوا به طرفين عقد و عوضان اشاره ميكند.از نظر محقق نائيني ايجاب و قبول در عقد بيع به معناي توافق فروشنده و خريدار در مورد قرارداد خريد و فروش است
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : قم
  • : قم
  • : قم - قم - مرکز آموزش های غیرحضوری