احكام فقهي جراحي هاي منجر به تصرف در جسم

شناسه محتوا : 37463

1401/08/12

تعداد بازدید : 35

پيشرفت علم پزشكي در عصر جديد موجب باز شدن پنجره‌هاي اميد در زندگي بشر شده است.بسياري از مشكلات جسمي انسان كه در گذشته راه حلي براي از بين بردن و درمان آن‌ها وجود نداشت، امروزه به آساني قابل حل و درمان مي‌باشد اما اين توسعه و پيشرفت دانش پزشكي درباره انسان و اعضاي بدن، باعث گرديده مسائل پيچيده اي مانند: عقيم سازي، پيوند اعضا، تغييرجنسيت، جراحي‌هاي زيبايي و موارد ديگري كه انجام آن مستلزم تصرف در بدن مي‌باشند در حوزه مطالعات فقهي و حقوقي مطرح گردد و از آنجا كه دين اسلام داراي برنامه ي كامل در تمامي ابعاد زندگي بشر است به عنوان دير انسان ساز براي رفتار انسان در حيطه پزشكي نيز داراي چهارچوب و ضوابط خاصي مي‌باشد و با استفاده از مباني فقهي اين تصرفات را در چهارچوب معيني سازمان دهي مي نمايد پس مكلف براي انجام وظايف شرعي واجب بايد تحت سيطره ي اين مباني فقهي، تصرفات بدن خود را انجام دهد شايان ذكر است مباني مستفاد توسط فقهاي اماميه عبارتند از: اصول حاكم بر تصرف انسان بر جسم خود و قواعد اضطرار، لاضرر، ضرورت و سلطنت كه هر چند لسان ادله اين مباني نامبرده مطلق و عام مي‌باشد، لكن اين امر باعث نمي شود كه انسان به طور مطلق توانايي هرگونه دخل و تصرف در نفس خود را داشته باشد؛ چرا كه بعضي از اين قواعد بر برخي ديگر حاكم مي باشند و دايره ي عملي قاعده محكوم را محدود مي نمايد؛ مانند قاعده لا ضرر كه بر قاعده سلطنت حاكم مي باشد و همچنين شارع مقدس به برخي از مسائل اهتمام ويژه اي دارد كه اين امر منجر به محدوديت هايي در مقام عمل در مباني ذكر شده مي شود مانند: مسأله وجوب حفظ نفس محترم، عدم ارتكاب حرام در تصرفات بدني و حرمت لمس و نظر و خلوت با نامحرم و همراه شدن جراحي با خطر و ضرر، بنابراين درست است كه فقه اماميه با استناد از مباني مذكور بسياري از تصرفات بدني را مجاز شمرده است، اما اين تجويز داراي محدوده و شرايط خاصي است كه بايد رعايت شود.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : تهران
  • : تهران
  • : تهران - تهران - مؤسسه آموزش عالی حوزوی کوثر «علیها السلام»