رابطه مقاصد شرعي و رسالت مادري از منظر قرآن و روايات
چكيده: مراد از مقاصد شريعت اهدافي است كه در قوانين اسلامي به منظور جلب مصالح و دفع مفاسد بندگان، از طرف شارع لحاظ ميشود. مقاصد شريعت به اعتبار اهميت به سه قسم تقسيم ميشود: ضروريات، حاجيات و تحسنات. فقيه با توجه به آيات و روايات معتبر، عقل و بناي عقلا، شرعي بودن مقاصد شريعت را بدست ميآورد. مقاصد شريعت در نزد فقهاي اماميه از قرن سوم به بعد مورد اهتمام واقع شد. فقهاي معاصر افق جديدي در فهم مقاصد شريعت گشودهاند. نقش بنيادين مادري در كنار همسري، مهمترين نقشي است كه زنان در خانواده بر عهده ميگيرند. نقش مادري در آموزههاي دين اسلام به ويژه در آيات و روايات مورد توجه ويژه قرار گرفته است. قرآن كريم براي ويژگيها و حقوق مادران، مقام و جايگاه خاصي در نظر گرفته است كه عمل به آن موجب ارزمندي هر چه بيشتر اين نقش ميشود. تشويق زنان به فرزندآوري و انجام مسئوليتهاي لازم در اين زمينه، سبب پرورش نسلي سالم هم از جهت جسمي و هم از جهت روحي خواهد بود.جايگاه ويژه و ريشهاي مادر باعث شده كه خلقت و فطرت عالم باآن عجين شود. مادركانون پيوند در خانواده است. اسلام در رأس همه اديان، توجه خاصي به نقش محوري مادري دارد. در اين رساله سعي شده كه جايگاه و رسالت مادري را در حلقه ناگسستني مقاصد در شريعت بررسي شود و رسالت مادر را در سه سطح ابتدائي، مياني، و نهاي(كلان) در حوزه شرعي ارائه دهد. بدين ترتيب فصل اول درضمن دو گفتار آمده، كه گفتار اول شامل كليات تحقيق و گفتار دوم مفهوم شناسي را در بر دارد. فصل دوم نيز در ضمن دو گفتار بيان شده است كه گفتار اول در ضمن ماهيت مقاصد شرعي و گفتار دوم ماهيت رسالت مادري را در بر دارد. فصل سوم به رابطه مقاصد متوسط شريعت با رسالت مادري از منظر قرآن و روايات پرداخته شده است و فصل آخرنيز به رابطه مقاصد نهايي شريعت با رسالت مادري اختصاص داده شده است.
كليد واژه ها: مقصد، مقاصد، شرع، شريعت، مادر، رسالت مادري، مصلحت، قرآن، روايات.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیر حضوری - سطح سه