موضوع : بررسي تطبيقي حكومت جهاني مهدوي در قرآن از منظر فريقين(با تاكيد بر تفاسير نمونه و پيام قرآن و في ظلال القرآن و روح المعاني)
چكيده
در قرآن كريم هر چند به طور صريح درباره حكومت جهاني حضرت مهدي (عجل الله تعالي فجه الشريف) و انتظار و ظهور آن حضرت آيه صريحي وجود ندارد، لكن با توجه به تفاسيري كه در اين نوشتار بدانها پرداخته شده است، آياتي هستند كه منحصراً بدين وعده الهي اشاره دارند، و بررسي روايات و احاديث در اين زمينه نشان از حتمي بودن چنين حكومتي دارد. با بررسي نظرات علماي شيعه و اهل سنت به خوبي روشن ميشود كه براي برداشت حقايق قرآن، «تنها نبايد به ظاهر آيات بسنده نمود، بلكه بسياري از حقايق عالم در درون آيات قرآن نهفته است كه اهل بيت عليهما السلام به عنوان مفسران واقعي قرآن بيان كننده آنها هستند». مفسران شيعه در تفسير وعده مزبور (حكومت جهاني) داراي دو ديدگاه هستند، «يكي انحصار تحقق وعده به عصر ظهور و پايان تاريخ» و «ديگري تحقق وعده با مصاديق متعدد از عصر نزول تا عصر ظهور». در بررسي آيه 55 سوره نور «مفسران اهل سنت، مفاد اين آيه را ناظر بر صحابه به طور خاص يا امت اسلامي به طور عام دانستهاند»، چنان كه شماري از آنان، آن را دليل بر خلافت خلفاي چهارگانه دانستهاند كه البته شيعيان چنين نظري ندارند. نه تنها بين فرق اسلامي بلكه در اديان آسماني ديگر نيز به ايجاد حكومتي جهاني كه از بين برنده ظلم و ستم ناشي از حكومتهاي فاسد در سرتاسر جهان ميباشد، اشاره گرديده است. گرچه بين شيعه و سني هيچ اختلافي در اصل تحقق حكومت جهاني وجود ندارد، ليكن در مورد اين كه چه كسي اين حكومت را به ثمر خواهد رسانيد اختلاف نظرهايي وجود دارد. از اين رو در بخش اول اين رساله پس از تبيين موضوع، در فصل دوم مفاهيم مرتبط مورد بررسي قرار گرفته و نهايتاً در بخش سوم نگاه مفسران شيعه و اهل سنت را پيرامون آيات 105 سوره انبياء، آيه 5 سوره قصص، آيه 55 سوره نور و آيه 32 سوره توبه كه بر اساس روايات به موضوع حكومت جهاني حضرت مهدي مرتبط ميباشد را مورد تحليل و بررسي قرار داديم.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : سمنان
- : دامغان
- : سمنان - دامغان - مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه