بررسي شرايط عوضين در بيع محصولات ديجيتال

شناسه محتوا : 35762

1400/07/17

تعداد بازدید : 144

محمّد جعفريان: چكيده براي رفع نيازهاي ضروري بشر در جامعه، نياز به خريد و فروش و بيع وجود دارد. براي بيع، نياز به عوض و معوّض وجود دارد. و براي عوض و معوّض، شرايطي در فقه اسلامي معين شده است. شارع مقدس شروطي را براي ثمن و مثمن در معاملات ذكر كرده است.  با توجه به اينكه فقه شيعه، فقه جامع و كاملي مي باشد، قابليت انطباق بر تمامي شئون زندگي بشر را به صورت بالقوة دارا مي باشد. لذا مي توان شرايط عوضين را كه در بيع آمده است، برعوضين مختلف در معاملات بيع بررسي  و تطبيق نمود. از جمله،  شروطي مانند؛ ماليت داشتن، قابل تسليم بودن، ملك متبايعين و طلق بودن، عين بودن و معلوم بودن. براي صحت معامله ي بيع بايد از رعايت اين شروط در عوضين معامله مطمئن باشيم. محصولات ديجيتال نيز، كه يكي از جديدترين يافته هاي بشري در كمتر از دوقرن اخير است، براي بيع، بايد واجد تمامي شرايط عوضين براي بيع باشد. از جمله  اين محصولات، بسته هاي اينترنتي و اپليكيشن ها هستند كه امروزه  در  اولويت سبد خريد خانواده ها قرار گرفته اند. در اين پژوهش سعي شده است، با روش توصيفي – تحليلي، اين شروط، بر محصولات ديجيتال تطبيق داده شود و صحت بيع محصولات ديجيتال با توجه به صحت شرايط عوضين به اثبات برسد. اين پژوهش در سه فصل و با هدف كاربردي براي توسعه ي فقه تدوين شده است. در فصل اول كليات تحقيق تبيين شده است و واژه هاي شرط، عوض، بيع و ديجيتال در لغت و اصطلاح، بررسي شده است. در فصل دوم شروط عوضين در بيع و ادله ي آن بيان شده است. و در فصل سوم شروط عوضين بر محصولات ديجيتال، تطبيق داده شده است. واژگان كليدي: شروط. عوضين. بيع. محصولات ديجيتال. معلوم بودن .
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : قم
  • : قم
  • : قم - قم - مرکز آموزش های غیر حضوری - سطح سه