بررسی حکم فقهی مصادیق نقض صلح
در اسلام اصل در روابط با جوامع ديگر بر پرهيز از جنگ و پيش بردن امور از طريق صلح است.
در اصطلاح فقها صلح دو كاربرد دارد: صلح در معاملات كه مورد بحث اين تحقيق نيست، و صلح در بحث جهاد كه ضد جنگ است كه در اين پايان نامه همين معنا مدّنظر است.
در اسلام اصل با صلح و صفا و سازش و دوستي است و نزاع و كشمكش وجدايي برخلاف طبع سليم انسان و زندگي آرامش¬بخش اوست .
نقض صلح يعني زيرپا گذاشتن پيمان ترك مخاصمه و دشمني به طرق مختلف، كه حكم آن حرمت است.
در زمان پيامبر اكرم صلّي ¬الله¬ عليه ¬وآله و ائمه عليهم السّلام دشمنان اسلام به شيوه¬هاي مختلف نقض عهد مي¬كردندو پيمان صلح خود را مي¬شكستند.
شيوه¬هاي نقض صلح با پيشرفت بشر و دست¬يابي به سلاح¬ها و تكنولوژي¬هاي مختلف براي تجاوز به ساير كشورها توسعه پيدا كرده است. در زمان ائمه مصاديق زيادي از نقض صلح بوده است همان طور كه در زمان حال وجود دارد، و حكم همه¬ي اين پيمان شكني¬ها و تجاوزات با توجه به نصّ قرآن كريم و سيره¬ي پيامبر اكرم صلّي ¬الله ¬عليه وآله وسلّم و امامان معصوم عليهم السّلام و ادلّه عقلي ، حكم نقض صلح مي¬باشد ، كه همان حرمت است.
واژگان كليدي
صلح، نقض، نقض صلح ، حكم فقهي، مصاديق نقض صلح ، شيوه¬هاي نقض صلح .
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : تهران
- : تهران
- : تهران - تهران - مرکز تخصصی قبا - سطح سه