بررسي تطبيقي مباني فقهي آيت الله خويي و امام خميني (ره) در مورد مسائل زنان (شهادت ، امام جماعت )
درجامعه امروزي در جمع هاي زنانه و اكثرمدارس دخترانه نماز جماعت برگزار مي شود كه اغلب امامت اين جماعت ها را زن برعهده مي گيرد.لكن آنچه مسلم است شرط ذكوريت يكي از شرايط امام جماعت مي باشد،اما مساله امامت زن درنماز جماعت مورد اختلاف فقها قرار گرفته است.
در اين تحقيق ديدگاه مرحوم آيت الله خويي وامام خميني (ره) مورد بررسي قرار گرفته است كه بر اساس ادله قرآني و روايي اين مساله مسلم است كه امامت زن براي مامومين مردجايزنيست لكن براي مامومين زن با ذكريك شرط كه با مامومين در يك صف قرار بگيرد حال به نحو شرط لازم از ديدگاه آيت الله خويي ويا به صورت شرط احتياطي ازديدگاه امام خميني (ره) جايز مي باشد.
ودر مساله دوم يعني شهادت زنان با استناد به ادله شهادت (درآيات وروايات مربوطه) ونيز آراي فقهاي متقدم ومتاخر به اين نتيجه رسيديم كه شهادت زن در برخي موارد با انضمام به شهادت مرد و در حد نصف شهادت مرد اعتبار دارد و در برخي موارد بسيار جزئي و محدود اعتباري براي شهادت زنان بدون انضمام به شهادت مردان داده شده است. به عبارت بهتر، اصل بر عدم قبول شهادت زن است، مگر در مواردي كه نص خاصي تصريح كرده باشد.
دربرخي مسائل كه نيازبه دو شاهد عادل مي باشد مانند طلاق ،خلع ،حدود ، وصيت و...محقق خويي(ره) شهادت زنان را حتي به صورت انضمامي مثمر ثمر نمي دانند و براي اثبات آن به ادله روايي بسياري استناد نموده اند.لكن امام خميني (ره) در طلاق، موردي كه نزاع برسرمقدار بذل باشد براي ثبوت جلد جايز مي دانند و فقط درموارد حدود و وصيت و..باشرايط خاصي شهادت زنان را پذيرفته اند وضمن نقد نظريه مشهور حكم به جواز شهادت زنان دربسياري ازمسائل حقوقي مي نمايد كه در اين تحقيق به تفصيل به ذكر اين اختلافات پرداختيم.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : قم
- : قم
- : مركز آموزشهاي غيرحضوري