ویژگیهای فقهی واخلاقی بازار اسلامی

شناسه محتوا : 26458

1397/02/27

تعداد بازدید : 264

بازار محل يا فضاي داد و ستد براي تأمين معاش بوده و بازار اسلامي يك سري ويژگي‏هاي فقهي و اخلاقي دارد كه اگر رعايت نشود آن بازار اسلامي نخواهد بود. در فقه اسلامي، براي خريد و فروش، اجاره، جعاله و ساير معاملات، قوانين و مقرّراتي در بخش‏هاي توليد، توزيع و مصرف تنظيم شده است؛ قوانيني مانند: حرمت ربا، حرمت غش، رعايت شرايط عمومي طرفين معامله، رعايت انصاف، تراضي طرفين در خريد و فروش و انواع قراردادها. گفتني است كه مراعات آن مي‏تواند زمينه‏ساز رشد و بالندگي اقتصادي جامعه شود و اقتصاد مقاومتي را تضمين كند و امور فاسد جامعه اسلامي را اصلاح كند. دولت اسلامي، به طور طبيعي مسئوليت هدايت و نظارت بر بازار را برعهده دارد. در اين پژوهش به اين سؤال پاسخ داده شد كه كه ويژگي‏هاي فقهي و اخلاقي بازار اسلامي چيست؟ با بررسي متون فقهي و آيات الهي، تفاسير و روايات معصومين اين نتيجه حاصل شد كه بلوغ، عقل، اختيار، عدم محجوريت از احكام و شرايطي است كه الزاماً بايد در هر كدام از خريدار و فروشنده باشد تا معامله صحيح واقع گردد. همچنين اگر مسلمانان در بازار اسلام در بخش توليد، توزيع و مصرف؛ از ويژگيهاي اعتقادي و رفتاري منطبق با اصول اقتصاد اسلامي بهره‏مند باشند؛ آزادي عمل، همكاري در جهت نفع عمومي، حمايت از حقوق نيروي كار، حمايت از سرمايه كارفرما، جلوگيري از نابودي مواد توليدي، توجه به مشكلات و سختي‏ها، وضع قوانين مناسب و به دور از ضرر و حرج، تضمين دستمزد مناسب و توجه به مقررات بازار و كيفيت بهره برداري از منابع طبيعي، تضمين مي‏شود.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : مازندران
  • : بابل
  • : الزهراء«س»