ویژگیهای فقهی واخلاقی بازار اسلامی
بازار محل يا فضاي داد و ستد براي تأمين معاش بوده و بازار اسلامي يك سري ويژگيهاي فقهي و اخلاقي دارد كه اگر رعايت نشود آن بازار اسلامي نخواهد بود. در فقه اسلامي، براي خريد و فروش، اجاره، جعاله و ساير معاملات، قوانين و مقرّراتي در بخشهاي توليد، توزيع و مصرف تنظيم شده است؛ قوانيني مانند: حرمت ربا، حرمت غش، رعايت شرايط عمومي طرفين معامله، رعايت انصاف، تراضي طرفين در خريد و فروش و انواع قراردادها. گفتني است كه مراعات آن ميتواند زمينهساز رشد و بالندگي اقتصادي جامعه شود و اقتصاد مقاومتي را تضمين كند و امور فاسد جامعه اسلامي را اصلاح كند. دولت اسلامي، به طور طبيعي مسئوليت هدايت و نظارت بر بازار را برعهده دارد. در اين پژوهش به اين سؤال پاسخ داده شد كه كه ويژگيهاي فقهي و اخلاقي بازار اسلامي چيست؟ با بررسي متون فقهي و آيات الهي، تفاسير و روايات معصومين اين نتيجه حاصل شد كه بلوغ، عقل، اختيار، عدم محجوريت از احكام و شرايطي است كه الزاماً بايد در هر كدام از خريدار و فروشنده باشد تا معامله صحيح واقع گردد. همچنين اگر مسلمانان در بازار اسلام در بخش توليد، توزيع و مصرف؛ از ويژگيهاي اعتقادي و رفتاري منطبق با اصول اقتصاد اسلامي بهرهمند باشند؛ آزادي عمل، همكاري در جهت نفع عمومي، حمايت از حقوق نيروي كار، حمايت از سرمايه كارفرما، جلوگيري از نابودي مواد توليدي، توجه به مشكلات و سختيها، وضع قوانين مناسب و به دور از ضرر و حرج، تضمين دستمزد مناسب و توجه به مقررات بازار و كيفيت بهره برداري از منابع طبيعي، تضمين ميشود.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : مازندران
- : بابل
- : الزهراء«س»