مقايسه فقه شيعه و اهل سنت در تقابل يا تعامل با حكومت جور
فقه شيعه قيام عليه حكومت جور را واجب مي داند و در صورتي كه اسلام و مسلمين از جانب حاكم جور مورد تهديد واقع شوند، تعامل با حاكم جور جايز است تا شرايط مطلوب فراهم آيد و اين انعطاف به جهت مصلحت و از باب تقيه است. اما در سايه تقيه، شيعيان وظيفه دارند موانع خلع حاكم جائر را بر طرف سازند و زمينه روي كار آوردن صالحان را فراهم نمايند.
اما اكثر فقهاي اهل سنت تعامل با حاكم جائر را واجب مي دانند حتي اگر حاكم جائر با قهر و غلبه روي كار آمده باشد آنها اطاعت از حاكم حتي اگر جائر باشد را لازم مي شمارند و مخالفت با حاكم جائر را عامل تفرقه در بين جماعت مسلمين و عامل بي نظمي مي دانند و بر نصيحت و يا حد اكثر ترساندن او اكتفا مي-كنند، البته برخي از فقهاي اهل سنت نيز تعامل با حكام جور را جايز نمي دانند.
............
فقه شيعه قيام عليه حكومت جور را واجب مي داند در صورتي كه اسلام و مسلمين از جانب حاكم جور مورد تهديد واقع شوند، تعامل با حاكم جور جايز است تا شرايط مطلوب فراهم آيد و اين انعطاف به جهت مصلحت و از باب تقيه است. اما در سايه تقيه، شيعيان وظيفه دارند موانع خلع حاكم جائر را بر طرف سازند و زمينه روي كار آوردن صالحان را فراهم نمايند.
اما اكثر فقهاي اهل سنت تعامل با حاكم جائر را واجب مي دانند حتي اگر حاكم جائر با قهر و غلبه روي كار آمده باشد آنها اطاعت از حاكم حتي اگر جائر باشد را لازم مي شمارند و مخالفت با حاكم جائر را عامل تفرقه در بين جماعت مسلمين و عامل بي نظمي مي دانند و بر نصيحت و يا حد اكثر ترساندن او اكتفا مي-كنند، البته برخي از فقهاي اهل سنت نيز تعامل با حكام جور را جايز نمي
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : كرمان
- : رفسنجان
- : زينبكبري«س»