حق استيلاد از ديدگاه فقه اماميه
بسم الله الرحمن الرحيم
ضرورتهاي جهاني، ملي، مذهبي و خانوادگي نگارنده را بر آن داشت تا به مباحث مؤثر برافزايش و رشد جمعيت بپردازد. يكي از اين موارد حق استيلاد است. اين پژوهش با رويكردي توصيفي تحليلي، از ديدگاه فقه اماميه، نگرشي كاربردي به حق استيلاد دارد. اين اثر در ابتدا ادله حق استيلاد را بيان نموده است. نگارنده دليلي كه به صورت مستقيم، حق استيلاد را اثبات كند نيافت. اما از ادله متفاوت، حكم تكليفي حق استيلاد اثبات مي شود. بين حق و تكليف تلازم وجود دارد هر جا تكليف به عهده فردي بيايد, حق براي ديگران اثبات مي شود. حقي كه در اين جا اثبات مي شود حق استيلاد يا فرزندآوري است.طبق شرايط مختلف ممكن است استيلاد واجب يا مستحب باشد و به تبع آن حقي كه اثبات مي شود نيز واجب يا مستحب خواهد بود.به نظر مي رسد با توجه به شرايط موجود در جامعه، امروزه استيلاد واجب باشد لذا حق استيلاد در عصر حاضر از حقوق واجب است. از آنجا كه دو رويكرد فقهي متفاوت در مورد صاحب اين حق وجود دارد، بخشي از توجه اين رساله به اين مساله معطوف شد كه حق استيلاد اختصاص به زوج دارد يا مشترك بين زوجين است، پس از بازخواني كتب فقهي، استقصاء آراء فقها و بررسي ادله آنان، صاحب اين حق, زوجين شناخته شدند؛ زيرا ادله بر مشترك بودن زن و شوهر در حق فرزند آوري دلالت دارند و ادله مخالفين نيز نميتواند اختصاصي بودن حق استيلاد را اثبات كند.
كليد واژهها:
حق، حكم، استيلاد، فقه اماميه، صاحب حق، حق مختص، حق مشترك.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : قم
- : قم
- : معصوميه