بررسي احكام فقهي وقوف بانوان در عرفات، مشعرالحرام و منا
چكيده
وقوف در عرفات و مشعرالحرام از جمله اركان حج محسوب مي شوند و اگر به اركان حج خللي وارد آيد ، حج بر بانوان مستقر مي شود و آن ها بايد در سال بعد آن را اعاده كنند .
با توجه به اين كه حج مجموعه اي از عبادات را شامل مي شود و در زمان و مكان معيني انجام مي شود ، پس بايد مطابق با سيره و سنت پيامبر -صلي الله عليه و آله و سلم- و ائمه معصومين -عليهم السلام- انجام شود تا اين عبادت عظيم از آن ها ساقط شود .
براي بانوان امكان وقوف بين الطلوعين در مشعرالحرام فراهم نيست و آن ها را از اين سرزمين عبور مي دهند كه بنا به نظر فقها اين وقوف اضطراري به نوعي اختياري است و وقوف به معناي بودن است چه خوابيده ، چه نشسته ، چه سواره و چه ايستاده ، پس اين ركن حتي با عبور بدون توقف وسيله نقليه ، براي بانوان تحقق پيدا مي كند .
هم چنين بانوان را در شب عيد براي رمي جمره عقبه به منا مي برند ، كه بر طبق روايات بانوان از جمله صاحبان عذر محسوب مي شوند كه مي توانند رمي شبانه داشته باشند و از آن ها كفايت مي كند و نيازي به اعاده و يا گرفتن نائب ندارند .
پس با توجه به بيان فقها كه وقوف اضطراري ليلي مشعرالحرام را براي بانوان اختياري مي دانند ، اين ركن حتي با عبور بدون توقف وسيله نقليه ، براي بانوان تحقق پيدا مي كند و رمي شبانه نيز براي بانوان كفايت مي كند و نيازي به اعاده و يا گرفتن نائب براي رمي در روز ندارند .
كليد واژه ها : وقوف – عرفات – مشعرالحرام – منا
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : فارس
- : شيراز
- : ريحانهالنبي«س»