راهکار های فقه تربیتی درمواجهه با آسیب های اخلاقی خانواده
انسان موجودي اجتماعي است ونخستين ومهم ترين بستر فعليت يافتن ويژگيهاي مختلف اجتماعي او، كانون مقدس خانواده است. خالق هستي، زن ومرد را با هدف متقني آفريد و با تدبيرشريعت(دستورات فقهي) وظيفه انسانها را روشن نمود، تا با تربيت خويشتن وباسلامت روح وجسم،زندگي آرامي كنار يكديگر داشته باشند. دراين رساله با استناد به منابع فقهي در آيات وروايات اهل بيت(عليه السلام) و بهره گيري از نظريات تربيتي روانشناسان، به شناسايي آسيبهاي خانوادگي در حيطه شناخت ، عواطف واحساسات و بالاخره رفتار پرداخته ، بعضي از علل آنها رابررسي و در آخر راهكارهايي در اين حيطه ها ارائه ميكند. مطالب به روش كتابخانه اي و براساس تحليل محتوا ي فقهي ،تربيتي ، وبه صورت توصيفي-تحليلي وكاربردي تنظيم شده است؛فقه تربيتي،عنواني است كه در اين رساله به آن پرداخته شده.
مهمترين آسيبهاي شناختي درخانواده،آسيب درباورها ، اعتقادات وعدم شناخت وظائف وهدف از زندگي مشترك وديگر خطاهاي اصول تفكر منطقي مي باشد؛
آسيبهاي عاطفي ، نبودن محبت وانس والفت بين زن وشوهر،اضطراب،افسردگي و درنتيجه سردوبي روح بودن روابط زوجين مي باشد؛ مديريت هيجان ومثبت انديشي ،استفاده ازاهرم هاي استراحت وتفريحات سالم وپاكسازي روح از احساسات منفي راهكار اصلاحي است.
درناحيه رفتاري عدم تمكين ، نشوز ،شقاق و.،اصلاح در ارتباط ورفتار مناسب باهمسر، محبت واستفاده از راه حل هاي فقهي تربيتي مشاوره وحكميت مي باشد.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : اصفهان
- : اصفهان
- : النفيسه