معناشناسی واژۀ ظهور در قرآن و روایات تفسیری
معناشناسي واژگان قرآني يكي از مقدمات فهم آيات قلمداد ميشود. براي معناشناسي روشهايي مطرح شده كه رويكرد جديدي در پژوهشهاي قرآني تلقي ميشود كه به دليل كشف حوزههاي معنايي جديد و امكان دستيابي به وجوه مختلفي از مفاهيم قرآني، مورد توجه متفكران و پژوهشگران اسلامي قرار گرفته است. در اين تحقيق هم، وجوه مختلفي از مفاهيم واژة «ظهور» در قرآن، بر محور رابطة معناشناسانه نگارش شده است.
مشتقات ريشهي «ظَهَرَ» در 59 مورد، به كار رفته است كه با بررسي ديدگاه سنتي در فرهنگ لغاتها، به دست آمد كه بعضي از ساختها مانند: ظهور به معناي اسمي، با معناشناسي ظهور ارتباط ندارند، لذا مورد بررسي قرار نگرفتهاند.
اگر به درجات معنايي واژهي مذكور توجه كنيم، بالاترين موقعيت نگاه اسمائي به اسم الظاهر است، و در ميانهي بحث به ظهور امرالله و در پايينترين درجهي معنايي به معناي پشت ميرسيم.
در ديدگاه سنتي، لغت شناسان و به خصوص مفسران، در توضيح آيات مطالبي را بازگو كردهاند اما در نگاه معناشناسانه به طور خاص روي معناشناسي و درجات معنايي اين واژه به صورت همنشين و جانشين و متقابل، توجه شده است.
در مطالعة فرهنگ لغتهاي عمومي عربي، فرهنگ لغتهاي تخصصي قرآني ـ حديثي و تفاسير مشخص نمود در اين كتب، اصليترين مؤلفة معنايي «ظهور»، آشكار بودن است، در حالي كه با رويكرد معناشناسانه مشخص شد اولين و قويترين مؤلفه معنايي ظهور شخص امام زمان همراه با غلبه بر تمام اديان، است.
كليدواژهها: ظهور، بطون، معناشناسي، روابط همنشيني، روابط جانشيني، روابط تقابلي.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : تهران
- : تهران
- : قاسمبنالحسن«ع»