شخصیت شناسی زن از دید گاه قرآ ن وسنت

شناسه محتوا : 13281

1394/12/22

تعداد بازدید : 341

چكيده از ديدگاه قرآن و سنت زن از شخصيت يك انسان كامل وتمام خاستگاه هاي انساني از جمله عواطف، عقل و علم را همچون مردان با تفاوت هايي دارا مي باشد. البته زنان به مقتضاي خلقت و توانايي شخصيتي خويش، مبدأ پيدايش و پرورش انسان ها هستند. آفرينش زن و مرد از يك گوهر است و همه زنان و مردان مبدأ قابلي واحد داشته چه اين كه مبدأ فاعلي همه آن ها خداي يگانه است و هيچ مزيتي براي مرد نسبت به زن در اصل آفرينش نيست و اگر برخي روايات عهده دار اثبات اين مزيت اند ، از لحاظ سند ناروا و يا از جهت دلالت ناتمامند. فلسفه خلقت زن از بعد انساني همان فلسفه خلقت انسان است. اما به جهت هدفمند بودن هستي و عبث نبودن فعل حكيم مطلق، از آفرينش جنس زن هدف ويژه اي مورد نظر است كه مي توان آن را ازدواج و تشكيل خانواده نام برد و آثار مترتب بر تشكيل خانواده آرامش، تكامل، تكثيرنسل، تربيت فرزند، مشاركت در حيات معنوي و مادي مي باشد. از نظر مسايل عقلي و علمي تفاوتي بين زن ومرد در كمال يابي نيست.اما در كنار صد ها آيه و روايات در باره منزلت بالاي زن چند آيه و روايت نقل شده كه ظاهر آن نوعي تعرض به كمال عقلي زنان مي باشد. نتيجه اي كه از تحليل اين مسأله بدست آمد اين است كه آيات در صدد بيان كمبود و نقص در شخصيت زن نمي باشد بلكه يك امر عارضي سبب اين قضاوت ها شده است كه يكي ضعف جسماني زنان و در رتبه بعد زيادتي عواطف است كه بر بعد عقلي غلبه دارد. روايات هم از حيث سند داراي اشكال هستندو از بررسي دلالت احاديث بدست آمد كه نقصان عقلي زنان امري جبلي نيست بلكه شرايط و فرهنگ حاكم برمحيط موجب چنين قضاوتي شده است. زنان نسبت به مردان خصوصيات ويژه اي دارند، از جمله: استعداد مادر شدن و تربيت فرزند، سبقت در بعد مقامات معنوي، غلبه بعد عاطفي، استعداد هنري،جمال خواهي، تنوع طلبي و غير خواهي. كليد واژه ها: شناخت، شخصيت، زن، قرآن، سنت.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : تهران
  • : تهران
  • : كوثر