بررسي تطبيقي احكام خاص زنان از ديدگاه اسلام و يهود

شناسه محتوا : 13254

1394/12/22

تعداد بازدید : 317

چكيده احكام خاص زنان در اسلام مورد انتقاد شديدي قرار گرفته و بسياري معتقدند: اديان ديگر نسبت به اسلام احكامي آسان‌تر داشته و محدوديت‌هاي موجود در دين اسلام را براي زنان ندارند، اين مساله دليلي است براي بررسي و مقايسه احكام خاص زنان و ادله آن‌ها در اسلام و يهوديت. با بررسي احكام خاص زنان در دو دين توحيدي اسلام و يهوديت، عليرغم شباهت‌هاي بسياري كه در انواع احكام مشاهده مي‌شود، گاهي يهوديت دچار افراط شده و به قدري در نحوه اجراي آن محدوديت ايجاد مي‌كند كه اجراي آن اگر غيرممكن نباشد، بسيار سخت خواهد بود؛ اين محدوديت به وجود آمده براي زنان در دماء ثلاثه به حد اعلاي خود رسيده است چرا كه اگر شخصي با لباس زن حائض،نفساء يا مستحاضه، و يا مكاني كهآن‌ها بر روي آن نشسته‌اند، تماس جسمي يابد، نجس شده و بايد غسل كند. با بررسي چنين احكامي در اسلام، گستردگي و جامعيت بيشتري در اقسام آن‌ها ملاحظه مي‌شود و البته محدوديت‌هاي موجود در يهوديت را براي زنان ايجاد نمي‌كند. اين احكام از صدر اسلام تا كنون هيچ تغييري نكرده و به همان صورت صدر اسلام بيان شده است چرا كه علما با توجه به متن قرآن و روايات معصومين و دقت نظر در جنبه‌هاي مختلف صدور احاديث از معصوم به چنين احكامي فتوا مي‌دهند و مسلماً احتمال خطا در فتوا و فاصله گرفتن از اصل روايات به حداقل ممكن مي‌رسد. يهوديت نيز با استناد به تورات، تلمود و حتي تفاسير تلمود احكام را بيان كرده‌اند و چون بسياري از احكام را نمي‌توان از آيات تورات به دست آورد چرا كه متن صريحي در آن مورد وجود ندارد، بنابراين به تلمود مراجعه مي‌شود و از آن جايي كه اين منبع نيز توسط معصوم بيان نشده و بلكه علما آن را در ساليان متمادي نوشته‌اند، گاهي بيان احكام بر اثر مقتضيات زمان دچار تغيير و تحول شديدي مي‌شودبه نحوي كه در برهه‌اي از تاريخ تعدد زوجات حلال و در برهه‌اي منع مي‌شود و هر گروه از علما براي اثبات مدعاي خود، به دسته‌اي از آيات تورات و تفاسير تلمود كه موافق نظرشان باشد، تمسك مي‌جويند. واژگان كليدي: زن، احكام زن، اسلام، يهود 
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : تهران
  • : تهران
  • : كوثر