معیارهای انتخاب احسن از دیدگاه قرآن
اصل انتخابگري و آزادي انسان، هم از منظر قرآن و روايات پذيرفته است و هم با استدلالات عقلي و منطقي تأييد مي گردد؛ با تكيه بر همين امر و توجه به اينكه عاقبت و سرنوشت انسان، يا اعمال ارادي و اختياري او، رقم مي خورد، شناخت بهترين راه و مسير حركت، ضروري مي باشد.
قرآن با معرفي احسن و دعوت انسان به برگزيدن بهترين ها، نه تنها مويد اصل آزادي و اختيار مي باشد بلكه انسان را به سوي سعادت واقعي هدايت كرده است چه اينكه هدايت از لوازم خالقيت و ربوبيت خداوند است؛ هدايت به بهترين ها كه نهايت همه ي راهها، بي شك خود خداوند متعال است. هشدارها و بشارت هايي در قرآن آمده كه اولاً مويد انتخابگري انسان است و همچنين لزوم تلاش براي رسيدن به بهترين انتخاب را متذكر مي شود. به تأييد آيات كريمه قرآن مجيد، برخي عوامل و موانع بر نحوه انتخاب انسان و نتيجه حاصل از آن تأثير كي گذارند؛ از جمله عوامل شناختي و عقيدتي چون توحيد، يقين و ... در حيطه هاي خداشناسي، خودشناختي و هستي شناسي و يا مولفه هاي عملي چون احكام الهي، كه رفتار و افعال انسان متأثر از آنهاست. آفات و موانعي نيز وجود دارد كه احسن بودن انتخاب را به مخاطره مي اندازد مانند گناهان، دنياگرايي و ...
بنابراين استخراج برخي اصول و مباني، با تأمل در قرآن، به عنوان راهكارهاي انتخاب احسن مواردي چون اصلاح نگرش ها در فرآيند دعوت، تفكر خلاق مبتني بر هدفمندي، خدامحوري، اطاعت پذيري، توجه به زمان و امكانات، علم و مشورت همچنين رشد مبتني بر كنترل و تقويت و آزاد مبتني بر انديشه و شناخت را نتيجه مي دهد كه برخي در مرحله گزينش يك فعل و برخي در مرحله ارزشگذاري يك انتخاب معيار قرار مي گيرد.
واژگان كليدي . انتخات،احسن،معيار،اصول،راهبرد،راهكار،نگرش
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : اصفهان
- : شاهين شهر
- : نرجسخاتون«ع»