روش پاسخ به شبهات در قرآن و روایات
چكيده
از راههاي مبارزه با بنيادهاي اعتقادي و تعاليم عملي يك دين، ايجاد شبهه در عقايد مردم و متزلزل ساختن آن عقايد ميباشد. پاسداري و دفاع از عقايد ديني، نزد انبيا و ائمه (عليهم السلام) از ارزش بسيار والايي برخوردار است. تنها با ارائهي پاسخ صحيح نميتوان پاسخگوي موفق بود، بلكه بايد با روشهاي مناسب، با اين شبهات برخورد نمود تا بتوان تأثيرات آن را خنثي كرد.
با بررسي و توصيف شبهات مطرح شده در آيات قرآن و روايات معصومان (عليهم السلام) و تحليل و تفسير پاسخهاي داده شده از سوي آن بزرگواران، ميتوان گفت كه روشهاي مختلفي براي پاسخگويي به شبهات اعتقادي وجود دارد كه با توجه به شرايط مختلف و هر شبههكننده متفاوت ميباشد و نميتوان براي همۀ شبههكنندگان از يك روش استفاده كرد. هر كدام از اين روشها اگر درست و متناسب با ويژگيهاي مخاطب به كار برده شود تأثيرگذار خواهد بود.
گاه قرآن و معصومان (عليهم السلام) از روشهاي گفتاري در قالبهاي پرسش و پاسخ، مناظره و يا خطابه با شيوههاي مختلفي كه بيان شده، به شبههكننده پاسخ دادهاند و گاه با رفتارهاي خاصي؛ چون نمايش دادن مطلبي، بياعتنايي، به عجز درآوردن شبههكننده، تبعيد، مباهله كردن با وي، جهاد كردن و... پاسخ گفتهاند كه اين رفتارها مسلماً گفتار را هم به همراه داشته ولي جنبهي رفتاري آن غالب بر جنبهي گفتاريش ميباشد.
در كنار بهكارگيري اين روشها، اگر پاسخدهي به شبهات به دور از يك سري آداب باشد اين روشها كارساز نخواهد بود، به همين علت مهمترين آدابي كه بايد در اين زمينه مدّ نظر داشت تا اين روشها مؤثر باشد، نيز بررسي شده است.
كليد واژه ها: روش، شيوه، شبهه، پاسخ، قرآن، روايات.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : يزد
- : ميبد
- : حضرتزهرا«عليهاالسلام»