معاونت پژوهش حوزه علمیه فاطمیه سلام الله علیها سرکار خانم آقابابایی گفت: با توجه به شرایط شیوع کووید 19 و تعطیلی آموزش های حضوری این آموزش پژوهشی از طریق پیام رسانهای داخلی انجام می شود ضرورت برگزاری این آموزش کسب شناخت و آگاهی،مهارت افزایی نسبت به طرح نامه نویسی است. این دوره آموزش مجازی ویژه طلاب پایه دوم است.
دانش پژوه قبل از شروع به تحقیق باید ذهن خود را درگیر انتخاب موضوع که از مهم ترین و دشوار ترین مراحل یک پژوهش علمی است بکند، به این نکته توجه داشته باشد که موضوع انتخاب شده در عنوان و محتوای خود جدید باشد، حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد؛ که در قالب نقد پژوهش قبلی یا ارائه روش جدید بیان می گردد.
وی افزود: پژوهش باید برای جامعه فایده عملی داشته باشد و از جهت فکری و فرهنگی بر آن اثر مثبت بگذارد .دانش پژوه در انتخاب موضوع باید متوجه مشکلات مادی و محدودیتهای زمانی و مکانی و توانایی و علاقه خود باشد پس موضوع یابی اولین مرحله در آماده سازی طرح تحقیق می باشد .
ایشان بیان داشتند: نگارش طرح تحقیق در اصل گزارش جامعی از برنامه پژوهش محقق و توصیف علمی پژوهش و به نوعی سند دانش و اعتبار علمی پژوهشگر است . این طرح با دقت و محاسبات دقیق و مطالعات پیشین نوشته میشود ، از ارکان های مهم طرح نامه، بیان مسئله،اهمیت و ضرورت تحقیق ، تاریخچه مطالعات و پیشینه تحقیق، اهداف و فواید تحقیق وسوال های اصلی و فرعی تحقیق، فرضیه های تحقیق، روش های و مراحل انجام تحقیق ،محدوده و ساختار تحقیق باید به طور دقیق و کامل نوشت . دانش پژوه در انجام پژوهش با مشکلاتی از جمله سردرگمی و ابهام روبرو نخواهد شد .پژوهشگری که طرح تحقیق خود را به طور دقیق و کامل نوشته به نظر میرسد بیش از 50درصد فعالیت پژوهشی خود تهیه کرده است .
ایشان در پایان افزودند: برنامه طرح نامه باید با نظمی و معقول تنظیم و تدوین گردد و ملاحظات اخلاقی که مجموعه قواعد و دستور العمل هاست از آغاز نوشتن تا پایان آن رعایت شود. در این دوره تعاملی طلاب انتخاب موضوع و نگارش طرح نامه را تا آخر نیم سال دوم تمرین می نمایند .