به گزارش معا.نت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه بنت اسد (س) در مورخ1/4/1399 سیر مطالعاتی کتاب « دو امام مجاهد » متشکل از اساتید با سرگروهی خانم شاطری کار خود را آغاز کردند .دیدگاههای مختلف درباب انگیزه اصلی اباعبدالله(ع) از قیام
«اینکه حسینبنعلی علیهالسّلام در آن برهه زمانی به آن کیفیت از مدینه خارج شد و به مکه و سپس به سرزمین کربلا آمد و با آن وضع فجیع به شهادت رسید، انگیزهاش از این حرکت چه بود؟» این پرسش، مسئلهی اصلی گفتار ششم کتاب دو امام مجاهد است که آیتالله خامنهای پس از طرح و نقد سه دیدگاهی که در پاسخ این پرسش مطرح شده، به طرح و بسط دیدگاه موردنظر خویش میپردازد:
1- صفت روانی «غیرت» عامل نپذیرفتن ننگ یزید توسط امام حسین(ع)
2- عشق امام حسین(ع) به خدا و فداشدن در راه او
3- ۳- دستور خصوصی پروردگار به امام حسین(ع) برای قیام
4- ۴- تجدید حیات انقلاب اسلامی؛ هدف اصلی قیام حسینی
ثمرات علمی و عملی این تحلیل
یکی از ثمرات این تحلیل که کاملاً مستند به سخنان خود اباعبدالله و دیگر امامان علیهمالسّلام میباشد، اینست که «اگر چانچه قضیۀ کربلا را اینجور تحلیل کنیم، مطلقاً به تناقض در گفتار حسینبنعلی(ع) برخورد نمیکنیم.» چهبسیار محققانی که در کلمات امام حسین دوگانگیهای ظاهری را مشاهده میکنند و توان فهمی جامع از آنها ندارند. اما با این تحلیل دیگر اساساً چنین اشکالاتی مطرح نمیشود که نیاز به حل داشته باشد.
نکته بعد اینست که از این تحلیل فهمیده میشود، رسالت حسین علیهالسّلام اینست که مردم بفهمند هرگاه اوضاع اینجوری شد، باید چنین عمل کرد؛ و لذا ماجرای کربلا برای همیشه تاریخ برای بشریت ماندگار شد. بنابراین اباعبدالله علیهالسّلام به یکی از واجبات الهی و اصول اسلامی عمل کرده و در جامعه پیاده کرد، پای این حرفِ اسلام، امضای عمل را گذاشت و به همۀ تاریخ فهماند که در چنین اوضاعی باید این کار را انجام داد.
سمنان سیر مطالعاتی کتاب « دو امام مجاهد » درمدرسه علمیه فاطمه بنت اسد (س)
به گزارش معا.نت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه بنت اسد (س) در مورخ1/4/1399 سیر مطالعاتی کتاب « دو امام مجاهد » متشکل از اساتید با سرگروهی خانم شاطری کار خود را آغاز کردند .