کرسی مجازی مدرسه اسلام آباد غرب با عنوان: " اشتغال زنان در دوران ویروس کرونا آری یا خیر؟ " با مشارکت مدرسه علمیه دالاهو برگزار گردید وتعداد 10نفر از طلاب وکادر مرکزتخصصی حضرت ولی عصر(عج) ازاین کرسی بازدید کردند. در این کرسی سرکار خانم جمشیدی به عنوان دبیر جلسه ضمن تقدیر وتشکر از حاضرین در برنامه ، به بیان ضرورت برگزاری این کرسی اشاره داشتند . ودرادامه خانمها سیده پروین موسوی و زهرا چایش درجایگاه ارائه کننده ومنتقد به ارائه مباحث پرداختند.
خانم موسوی اظهار داشت که اشتغال زنان از لحاظ صبغه تاریخی به اعصار گذشته بر می گردد اما تاریخچه ورود زنان به بازار کار به شکل امروزی به قرن نوزدهم میلادی باز می گردد، قرن نوزدهم را می توان قرن حضور نظام مند زنان در مشاغل تعریف شده دولتی و خصوصی نامید. وی افزود: ضرورت اشتغال زنان در عصر حاضر دلایل فراوانی دارد که به جهت اختصار به چهار مورد مهم از آن اشاره می شود:
1- دستیابی جامعه به توسعه پایدار و رشد
2- احساس امنیت روانی و رضایت از زندگی در سالمندی
3- توسعه اقتصادی و کاهش فقر
4- رشد عقلانی و شکل گیری هویت انسانی
اهمیت طرح این مساله تا حدی است که امروزه اشتغال زنان از مسائل مبتلا به می باشد که سه دیدگاه ؛ افراطی غرب ، تفریطی سنت گرا ودیدگاه اعتدلالی اسلام درآن مطرح بوده. و ما برآنیم که ضرورت اشتغال زنان از منظر اسلام را مورد بررسی قرار دهیم .
وی فرمودند : از جمله دلایلی که جواز اشتغال زنان دراسلام را ثابت می کند ؛ دلایل قرآنی ، روایی وعقلی است که به تحلیل وبررسی هر یک پرداختند.
ایشان ادامه داد که از زمان شیوع ویروس کرونا، بسیاری از افراد شغل خود را به خاطر شرایط موجود و عدم انتشار این ویروس منحوس از دست داده اند، و بعضا بسیاری از خانم ها نیز بیکار شده اند، باید گفت درست است که کرونا در بیکاری خیلی ها نقش داشته است اما همواره انسان میتواند از تهدید فرصت ایجاد کند ودست به مشاغل خانگی بزند، همچنان که بسیاری از بانوان به دلیل ضرورت تامین مخارج زندگی دست به چنین اقداماتی زدند.
درادامه سرکارخانم چایش به عنوان منتقد بیان فرمود: گزارش های تاریخی نشان می دهد که زنان از دیر باز به فعالیت های اقتصادی مشغول بوده اند اما این اشتغال به شکل امروزی مطرح نبوده بنابراین کار وفعالیت اقتصادی زنان یک موضوع جدید محسوب نمی شود اما امروزه با گسترش تکنولوژی وتغییراتی که درسبک زندگی به وجود آمده سبب شده که محیط کار زنان وزندگی آنها از هم جدا باشد وبا بیرون رفتن زنان از محیط خانه طی ساعاتی از روز مشکلات فراوانی برای خانواده وبه تبع آن جامعه ایجاد گردد.
از جمله وظایف اصلی زنان ،ایفای نقش مادری وهمسری است که اشتغال زنان بیش از هرچیز بر روابط زن وشوهر وخانواده تاثیر می گذارد به گونه ای که دربیشتر موارد به جای اینکه اشتغال درخدمت خانواده باشد باعث تعارض وتقابل وزوال نهاد خانواده می شود. امروزه اشتغال زنان ، میل به فرزند آوری یا حتی ازدواج را درآنها کاهش داده که این مساله عامل ایجاد معضلات اجتماعی وفساد خاصی شده که تبعات آن دامنگیر کل جامعه خواهد شد. از طرفی مادران شاغل نسبت به مادران خانه داروقت کمتری برای تربیت ومراقبت از کودکان خود صرف می کنند ودراین ایام سخت کرونایی وظایف مادران چندین برابر شده وباید مراقبت ویژه بهداشتی از اعضای خانواده خود داشته باشند حال آنکه مادران شاغل نه تنها درزمینه وظایف خود کوتاهی می کنند بلکه عاملی برای انتقال ویروس به اعضای خانواده خود خواهند بود که متاسفانه شاهد مرگ ومیرهای زیادی دراین ایام بوده ایم پس اشتغال زنان دراین ایام هیچ ضرورتی ندارد.
دبیر جلسه ضمن طرح سئوالاتی از ارائه کننده ومنتقد ، خواستار پاسخگویی این اساتید بزرگوار به پرسش های حاضر درجلسه بود. که هریک از اساتید به رفع شبهات وپاسخگویی به سئوالات پرداختند .
درپایان کریمی به عنوان داور جلسه بیان فرمودند که خانواده اساس اجتماع است وارکان آن متشکل از زن ومرد است که هر کدام از زوجین با توجه به شرایط بیولوژیکی و روحی وروانی خود وظایفی نسبت به خانواده دارند . قوانین حاکم برنهاد خانواده از نظر اسلام قوانینی مبتنی برحمایت های مالی وعاطفی از زن است بنابراین درعین حال که حق اشتغال زنان دراسلام به رسمیت شناخته شده ، اصل عدم اشتغال زن درجامعه است .
حضور زن درخارج از محیط خانه جهت انجام فعالیت های اقتصادی بستگی به اولویت های زندگی او دارد . اسلام اشتغال زنان را تا جایی که مزاحم با تربیت فرزند وحفظ خانواده نباشد لازم می داند و یکی از شرایط خاصی که به نظر اسلام، زنان باید وارد عرصه اقتصادی شوند مربوط به مشاغل خاصی چون پرستاری ، پزشکی ، ومعلمی است ودربهترین حالت این است که دختران تحت تعلیم معلمان خانم قرار گیرند واینکه زنان برای رفع نیازهای پزشکی خود از خدمات پزشکان وپرستاران هم جنس خود بهره مند شوند .
با توجه به شرایط امروزی وفراگیری ویروس کرونا ، وظیفه زنان درقبال خانواده سنگین تر شده ، وبانوان باید مدیریت ترس واسترس را درخانواده داشته باشند وبا توجه به تعطیلی بیشتر مراکز آموزشی محیط شادی را برای همسر وفرزندان خود ایجاد کنند.
الیته بسیاری از بانوان ضمن مدیریت صحیح خانواده توانستند با فعالیت های جهادی خود از جمله تهیه ماسک ، دستکش ،دوخت ودوز لباس های مخصوص و..... به جامعه خدمت کنند . مخصوصا گروه های جهادی بانوان طلبه که دراین ایام عملکرد بسیارمطلوبی داشتند وتاثیرات خوبی را دربطن جامعه برجای گذاشتند . یا دراین زمینه می توان به بانوان پزشک وپرستار اشاره داشت که موفق شدند درخط مقدم مبارزه با کرونا خدمات اجتماعی ارزنده ای ارائه دهند درحالیکه مدیریت خانه وخانواده خود را نیز داشتند .