کرمانشاه_ نشست پژوهشی" تسلی بخشی دینی درهنگامه بلایای فراگیر"مرکزتخصصی تفسیرحضرت ولی عصر(عج)

کرمانشاه_ نشست پژوهشی مجازی مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآن حضرت ولی عصر(عج)

شناسه خبر : 92977

1399/04/02

تعداد بازدید : 182

کرمانشاه_ نشست پژوهشی مجازی مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآن حضرت ولی عصر(عج)
نشست مجازی مرکز تخصصی تفسیروعلوم قرآن حضرت ولی عصر(عج) باعنوان" تسلی بخشی دینی درهنگامه بلایای فراگیر " بصورت آنلاین درسامانه سیما برگزارگردید.

نشست مجازی مرکز تخصصی تفسیروعلوم قرآن حضرت ولی عصر(عج) باعنوان" تسلی بخشی دینی درهنگامه بلایای فراگیر " درسامانه سیما برگزارگردید. دراین نشست که بصورت پرسش وپاسخ وباحضور سرکارخانم دکتر طیبه زارعی برگزار شد تعداد 35 نفر ازطلاب، اساتید وکادر مدارس علمیه سطح استان شرکت نمودند.

درابتدا پس ازپخش آیاتی ازقرآن کریم، سرکار خانم زارعی به معرفی مقالات مرتبط با موضوع نشست  ازجمله: بررسی وتحلیل تسلی های قرآن برمصائب مومنان(ملیحه بهرام فر)، مهارت های تحمل فقدان عزیزان درقرآن(عبدالعلی پاکزاد) و عوامل تسلی بخشی مصیبت(بتول محسنی راد) پرداخت وخاطر نشان کرد: درحال حاضر شیوع بیماری کرونا درسطح دنیا چالش های فکری  واعتقادی زیادی دراین زمینه به وجود آورده است وآنچه باید مورد توجه قرار گیرد تسلی بخشی دراین برهه از زمان می باشد.

وی درادامه درپاسخ به سوالاتی که توسط قاسمی معاون پژوهش این مرکز مطرح شد گفت: با استناد به آیات قرآن ازجمله آیه 155 سوره بقره(وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ) می توان گفت که مصیبت نقطه مقابل تسلیت می باشد چرا که این دو واژه در آیات قرآن کریم درکنار یکدیگرذکر شده اند. ومصیبت هایی که به انسان می رسد دوگونه است: یااینکه  ابتدایی است وخداوند با هدف آزمایش وابتلاء انسان مصیبت را نازل میکند ویااینکه به واسطه انسان اتفاق می افتد که یا ناشی از عملکرد سوء انسان است( سوره شوری آیه30) ویا ناشی ازعملکرد صالح انسانها می باشد( سوره بقره آیات 155و156) بنابراین باتوجه به نوع مصیبت نوع تسلی هم متفاوت خواهد بود.

دکتر زارعی اظهار داشت: دربینش قرآنی افراد درمواجهه با بلایا به چند دسته تقسیم می شوند؛ دسته اول گروهی که مصیبت باعث ترفیع مقام آنها می شود ازجمله امام حسین علیه السلام وحضرت ایوب علیه السلام، دسته دوم گروهی که نه فسق آنها نهادینه شده ونه ایمانشان که خداوند در ظرف عالم ماده مصیبت هایی برایشان قرار می دهد تا مشخص کند درکدام دسته جای می گیرند ودسته سوم گروهی هستند که ابتلاء شدن به بلا ناشی ازعملکرد سوء آنها می باشد.

ایشان درپایان ابراز داشت: نازل شدن مصیبت توسط خداوند 4 علت دارد که شامل: تحقق هدف خلقت بشر؛ شناخته شدن ظرفیت وتوانایی بالقوه انسانها؛ بخشش گناهان انسان ها بانازل شدن مصیبت به دلیل مختار بودن وممکن الخطا بودن آنها ؛ و برطرف نمودن عجب وغرور انسانها به واسطه نعمت هایی که خدا به آنها داده است واثبات اینکه انسان تحت هر شرایطی از خداونی بی نیاز نمی باشد.