کرسی آزاد اندیشی

تهران برگزاری کرسی آزاداندیشی مرکز تخصصی قاسم بن الحسن

شناسه خبر : 68769

1397/09/12

تعداد بازدید : 279

مدرسه قاسم بن الحسن کرسی آزاداندیشی با موضوع بررسی علائم ظهور و چگونگی تطابق آن با رویدادهای عصر حاضر را برگزار نمود.

عنوان کرسی : بررسی علائم ظهور و چگونگی تطابق آن با رویدادهای عصر حاضر

مدل کرسی : الگوی سوم (طلاب)

استاد : خانم سعیدی نشاط (پژوهشگر و دانش‌آموخته بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه‌السلام)

مرکز آموزش عالی حوزوی حضرت قاسم بن الحسن(علیهماالسلام)

بسم الله الرحمن الرحیم

استاد : در یک تقسیم بندی معارف اسلامی تقسیم می شود به : 1- اصول اعتقادات (امامت از اصول اعتقادی ماست) 2- فروع ( احکام و اخلاق را در پی می گیرد)

اعتقاد به غیبت امام زمان (عج)و ظهور ایشان هم از ضروریات اعتقادی است و از ضروریات مذهب ماست. حتی اهل سنت نیز اعتقاد به ظهور منجی موعود که نامش مهدی (عج) است را از ضروریات دین به شمار می آورند ، اما بحث از علائم ظهور از فروعات اعتقادی است.

پرسش1 : فروع اعتقادی چیست؟

پاسخ: آن دسته از آموزه های اعتقادی دینی که دانستن و اعتقاد به آن بر همه مسلمانان در همه شرایط واجب نیست چراکه ندانستنش به اصل دین صدمه نمی‌زند. . مثلاً نداستن و عدم اعتقاد به توحید ، نبوت، عصمت امام، عدالت الهی به دین ضرر می رساند ، اما ندانستن فروع اعتقادی (مثل اینکه بهشت چند طبقه دارد) به دین فرد صدمه نمی زند. گرچه شناخت آنها فایده دارد.

پرسش2: پس شناخت علائم ظهور چه لزومی دارد؟

پاسخ: برای کسانی که از اصول غافل بودند یعنی برای شناخت امامشان از معیارهایی که در اصول آمده بی اطلاع هستند ، یا اینکه اصول را می شناسند ولی در شرایط هجوم شبهات  و وقوع فتنه تشخیص حق بر ایشان مشکل شده ، شناخت علائم بر ایشان اهمیت پیدا می کند. اهمیت شناخت علائم در این مواقع تا جایی است که می تواند منجر به شناخت امام و نجات از دست مدعیان دروغین مهدویت شود.

پرسش3: علائم ظهور چه اموری هستند؟

پاسخ: بر اساس روایات علائم ظهور به حتمی و غیر حتمی تقسیم می‌شوند. حتمی یعنی بی هیچ قید و شرطی واقع می شود.علائم غیر حتمی که تعدادشان هم زیاد است ممکن است به جهت فراهم نشدن شرایط و یا ایجاد موانعی واقع نشوند این علائم لزوما متصل به ظهور نیستند. شناخت علائم غیرحتمی در صورت تطبیق صحیح می تواند باعث ایجاد امید، غفلت زدایی، هشدار برای منحرفین شود.

پرسش4: علائم حتمی چه اموری هستند؟

پاسخ: ندای آسمانی ، خروج سفیانی ، قیام یمانی ، خسف بیداء ، قتل نفس زکیه

پرسش5: اگر اینها حتمی هستند پس تا وقتی واقع نشدند، ظهور واقع نمی شود. پس با توجه به اینکه این علامات باید قبل از ظهور رخ می‌دهد چگونه ظهور دفعی است؟

پاسخ: ظهور دو معنا دارد: یک معنای خاص که همان ظاهر شدن امام عصر در کنار خانه کعبه همراه با  معرفی خود به جهانیان است  و یک معنای عام که در واقع جریان ظهور است و این جریان با وقوع یک یک علائم حتمی به طور همزمان و پشت سرهم شروع می شو د( در طول حدود یک سال یا یک سال و چند ماه) و آخرین مرحله آن ظهور به معنای خاص است. معنا ی اینکه ظهور دفعتاً واقع می شود، جریان ظهور است و ما می توانیم هر لحظه منتظر شروع جریان ظهور و وقوع علائم حتمی و به دنبال آن ظهور باشیم.

پرسش6: وقتی شما می گوئید تا ظهور حضرت یک سال تا یک سال و نیم طول می کشد پس با وقوع علائم می توانیم در این فاصله خودمان را آماده کنیم ، پس انتظار همیشگی چه لزومی دارد؟

پاسخ : اولاً با شروع علائم حتمی ظهور واقع شده و مرحله آخر اعلام علنی است. و در این مدت خیلی از یاران به سمت مکه حرکت می کند.

 ثانیاً : در روایات گفته شده که همیشه باید منتظر باشیم. « فتوقعوا الفرج صباحاً و مسائاً » یعنی شما میخواهید صبر کنید که با وقوع علائم حتمی، تازه انتظار خود را شروع کرده و خود را آماده کنید؟!

ثالثاً : انتظار به چه معناست؟ به معنای نزدیک دیدن ظهور و آمادگی است برای اینکه ما جزء یاران حضرت باشیم. باید بدانیم یاری مختص به زمان ظهور نیست ما باید در ایام غیبت هم یار حضرت باشیم. امام صادق (علیه السلام) فرمودند : «لَو ادرکتهُ لَخَدمتُهُ ایام حیاتی»؛ اگر او را درک می‌کردم ایام زندگانی‌ام را به خدمتش می‌پرداختم.

الان ما در ایام حیات آخرین حجت خدا زندگی می‌کنیم، آیا عمرمان را در خدمت حضرت قرار دادیم. اگر بخواهیم هنگام ظهور یار باشیم باید در زمان غیبت آماده باشیم .

رابعاً : از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است که اگر منتظر حضرتش در حال انتظار، مرگش فرا همانند كسى است كه با حضرت قائم عليه السّلام در خيمه‏اش بوده باشد. سپس حضرت چند لحظه‏اى درنگ‏ كرده، آنگاه فرمود: نه، بلكه مانند كسى است كه در خدمت آن حضرت شمشير بزند. سپس فرمود: نه، به خدا همچون كسى است كه در پيشگاه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شهيد شده باشد.

گرچه انتظار فضیلت بسیار بزرگی، اما این فقط یک فضیلت نیست بلکه انتظار از واجبات است. امام جواد(علیه السلام) به حضرت عبدالعظیم حسنی فرمودند: آن کسی که از ما قیام می کند همان مهدی استکه واجب است در غيبت او منتظرش باشند و در ظهورش از او اطاعت کنند. و او سومين از اولاد من است.»

پرسش7 : علائم ظهور را می خواهیم بشناسیم درباره سفیانی توضیح می دهید؟

پاسخ : یکی از علائم حتمی خروج سفیانی  است و سفیانی نمادین نیست بلکه شخصی است که  لقب او سفیانی است از نسل ابوسفیان و یا هم روش با ابوسفیان است.

درباره چهره سفیانی، عداوت با شیعیان و اینکه در ماه رجب از وادی یابس در شام خروج می کند در روایات صبحت شده است. سفیانی هم زمان با یمانی قیام میکند. از ظهور تا افولش پانزده ماه بیش تر طول نمی کشد ، شش ماه جنگ و نه ماه حکومت می کند.

پرسش 8: آیا داعش بر سفیانی قابل تطبیق است؟

پاسخ: این بحث ورود به بحث تطبیق است .با توجه به آنچه خدمتتان عرض کردم درباره ویژگی های سفیانی معلوم شد که سفیانی با داعش تطبیق نمی کند. تطبیق قطعی علائم حتمی دارای ملاک و شرایط است از جمله : 1- احاطه بر روایات معتبر 2- اطلاع از اوضاع جهان 3- منطبق بودن همه شرایط 4- وقوع علائم معجزه آسا....

پرسش 9: آیا هر کسی می تواند تطبیق دهد ؟

پاسخ: خیر هرکسی نمی تواند. ما یک بحث رصد علائم داریم و یک بحث تطبیق وقوع علائم. هرکسی بخواهد می تواند رصد کند ولی نمی توان حکم قطعی به وقوع علائم داد مگر با در نظر گرفتن شرایط و ملاک ها.

پرسش 10: اگر ما نمی توانیم تطبیق دهیم پس از کجا متوجه زمان ظهور شویم؟

پاسخ: وقوع نشانه های حتمی برای همه آشکار است. وقتی واقع می شود همه متوجه خواهند شد. یکی از ملاک های تشخیص علائم حتمی وقوع علائم خارق العاده است.

علائم ظهور به دو دسته عادی و خارق العاده تقسیم می شوند . در جریان ظهور که حدود یک سال و نهایت یک سال ونیم طول می کشد، پنج علامت حتمی با فواصل بسیار کم واقع می شوند و ملاک تشخیص درستی علائم عادی مثل خروج سفیانی و یمانی، علامت غیر عادی و معجزه آسا مثل ندای آسمانی و خسف بیداء است.

حتی برای عالمان که اوضاع جهان را رصد میکنند و بر روایات احاطه دارند آنچه موجب قطع به وقوع علائم حتمی می شود وقوع علائم خارق العاده است.

پرسش 11: در مورد ندای آسمانی توضیح میدهید؟

پاسخ: ندا یا صیحه آسمانی، ندایی از آسمان است از طرف جبرئیل که محتوای آن به معرفی حضرت مهدی علیه السلام به نام ونسب و حقانیت او وپیروانش می پردازد.

حدود صد روایت در کتب شیعه و سنی در باره ندای آسمانی آورده شده است وقوعش حتمی است ، در آخرین توقیع امام عصر علیه السلام به نایب چهارم به آن اشاره شده است . از اهداف این ندا شناساندن حضرت، ایجاد آمادگی برای ظهور خاص و اتمام حجت ، ایجاد رعب و وحشت در دل دشمن است.

در این زمینه کتاب ندای آسمانی از آقای حسن زمانی را مطالعه کنید.

پرسش12: فرق صیحه آسمانی با شیطانی چیست؟

پاسخ : ویژگی هایی درباره ندای شیطان وجود دارد از جمله : 1- بعد از ندای اول 2- از طرف شیطان و از زمین است برای گمراه کردن مردم 3- محتوایش بر خلاف ندای آسمانی و دعوت به دشمن است 4- فقط بیمار دلان به آن اعتماد می کنند.

پرسش13: درباره یمانی ، خسف بیداء و قتل نفس زکیه هم توضیح می دهید؟

پاسخ: یمانی شخصیت مثبتی است که با پرچم هدایت گر به امام زمان علیه السلام مردم را دعوت می کند .

خسف به معنای فرورفتن و بیداء  سرزمینی میان مکه و مدینه است که لشکریان سفیانی در راه مدینه به مکه برای قتل امام زمان حرکت کرده اند، در این سرزمین فرو می روند.

قتل نفس زکیه ، جوان پاکی که در مسجدالحرام پانزده شب قبل از ظهور توسط دشمنان امام زمان شهید خواهد شد.

پرسش13: دجال چیست؟ از علائم ظهور است؟

پاسخ: دجال به معنای فرد یا جریان بسیار دروغگو، فریبنده و حیله‌گر است. ظهور دجال از علائم غیرحتمی است که بیش تر در کتب اهل سنت به آن پرداخته  شده است. با توجه به اوصاف غیرعادی که برای او ذکر شده است برخی از اندیشمندان دجال را نمادی از یک جریان فریبنده و گمراه کننده در آخرالزمان می‌دانند و گاهی آن را بر جریان دین ستیز غرب و سلطه رسانه‌های غربی بر افکار مردم تطبیق می‌کنند.

 حرف آخر :  هیچ یک از علائم حتمی تا کنون واقع نشده است برای آشنایی بیشتر در این زمینه به حتما به کتاب «تأملی بر نشانه‌های حتمی ظهور» از جناب آقای نصرت الله آیتی مراجعه بفرمایید. شناخت علائم ظهور مانعی جدی در مقابل مدعیان دروغین مهدویت است. برخی از مدعیان دروغین برای فریب مردم ادعا می کنند که علائم ظهور واقع شده و دوران ظهور فرا رسیده است. شخصی مثل احمدالحسن یمانی یکی از این مدعیان دروغین است که ادعا می کند یمانی و فرزند امام زمان عج و از 313 نفر یاران ایشان است که با شناخت علائم حتمی و اثبات عدم وقوع آنها می‌توان باطل بودن ادعای او را ثابت کرد. برای مطالعه و نقد نظرات او به کتاب دجال بصره از آقای علی کورانی، همچنیین کتاب راه و بیراهه و خواب پریشان  از آقای محمد شهبازیان مراجعه فرمایید.

اخبار مرتبط