معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهراء س گرگان خبر داد:

گلستان- نشست چالش هاوراهکارهای توسعه مطالعه وکتابخوانی

شناسه خبر : 67953

1397/08/30

تعداد بازدید : 202

گلستان-  نشست چالش هاوراهکارهای توسعه مطالعه وکتابخوانی
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهراء(س)گرگان، "دکتر غلامرضا منتظری" در نشست علمی که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی باموضوع «چالش هاوراهکارهای توسعه مطالعه وکتابخوانی »برگزار گردید

 استاد دانشگاه آزاد اسلامی گرگان:
 "کتاب" غذای روح است
 استاد دانشگاه آزاد اسلامی گرگان: شرط ورود به پژوهش عطش دانایی است، اگر عطش نباشد حرکتی صورت نخواهد گرفت، در این میان "کتاب" غذای روح است.
  به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهراء(س)گرگان، "دکتر غلامرضا منتظری" در نشست علمی که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی باموضوع «چالش هاوراهکارهای توسعه مطالعه وکتابخوانی »برگزار گردید بیان داشت: نبی مکرم اسلام( صلی الله علیه)  در این روایت که فرمودند: "اگر روزی بر من بگذرد و در آن روز دانشی نیاموزم که مرا به خدا نزدیک کند طلوع آفتاب بر من مبارک مباد" اولین اولویتی که برای هر مسلمان لازم  می داند، ارتقای سطح دانش و بینش و  نیز رشد علمی است. 
وی با استناد به روایت فوق، علمی را سودمند دانست که اسباب رشد و کمال انسان را فراهم نماید که از آن تعبیر به علم نافع شده است.
این استاد دانشگاه  در بیان اینکه چگونه می توان گرایش به مطالعه و تحقیق را افزایش داد، خاطر نشان کرد: اولین نکته برای گام نهادن در حرکت علمی؛ داشتن حس کنجکاوی و علاقمندی است، "کنجکاوی "ریشه تمام اختراعات بشر دانست و "علاقمندی"سرآغاز هر حرکتی است که  زمینه پرسش را در انسان فراهم  می کند.
دکتر منتظری" کتاب را غذای روح"نامید و گفت:  شرط ورود به پژوهش عطش دانایی است، اگر عطش نباشد حرکتی صورت نخواهد گرفت.
وی بر کسب دانایی با مطالعه زیاد تاکید نمود و اظهارکرد:  دانایی زیربنای توانایی و توانایی ما در گروه دانایی است چنانچه اثر بخشی با دانایی است.ایشان با بیان حدیثی ازحضرت زهرا (س)گفت:روزی حضرت زهرا(س)به دنبال احادیثی ازپیامبراکرم (ص)بودند وهرچه گشتند آن احادیث مکتوب راپیدانکردند .به کنیزشان فرمودند این احادیث بایدپیداشود چون ارزش این احادیث ومیراث علمی کمترازارزش حسن وحسین نیست.
این اندیشمند برجسته" قانع نشدن به وضع موجود" را از دیگر راههای افزایش گرایش به مطالعه عنوان نمود و افزود: قانع شدن به وضع موجود در مسیر علم و دانش، موجب توقف علمی خواهد شد به طوری که عاملی برای کاهش مطالعه و پژوهش می شود.


 منتظری تاکید کرد: در مسیر سیر مطالعاتی به پایین تر از خود نگاه نکنید بلکه به بالاتر از خود نگاه نمایید. با نگاه به افق بالاتر است که حرکت اتفاق افتاده و موجب تقویت شوق علمی و رغبت به پژوهش می شود.
وی ادامه داد:  مطالعه آثار مورد علاقه و نیز سرگذشت اندیشمندان و عالمان، بلند همتی و حمایت از محققین از دیگر عواملی است که موجب افزایش گرایش انسان به مطالعه خواهد شد.