مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهراء سلام الله علیها بندرترکمن خبر داد:

برگزاری میزگرد پژوهشی بندرترکمن

شناسه خبر : 43704

1396/03/02

تعداد بازدید : 524

برگزاری میزگرد پژوهشی بندرترکمن
خدیجه قانعی زارع مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س) بندرترکمن میزگرد پژوهشی با محوریت نقش اساتید در ترغیب طلاب به امور پژوهشی اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری جلسه را دست یابی به راهکارهای عملی جهت سوق طلاب به سمت انجام امور پژوهشی دانستند.

حجت الاسلام موسوی خواه با اشاره به تفاوت  پژوهش در حوزه های علمیه و دانشگاه ها بیان داشتند که درحوزه های علمیه تاکید زیادی بر پژوهش می شود درچند سال اخیر برگزاری جشنواره های مختلف مخصوصا علامه حلی و تبدیل آثار طلاب به کتاب سال حوزه ....نشان از اهمیت پژوهش دارد اما این کفایت نمی کند اصل ادای رسالت طلبگی نیاز به تحقیق و پژوهش کثیر است اما برای تحقق این امر نیاز است طلاب وقت بیشتری راصرف مطالعه در زمینه های مختلف نمایند اما متاسفانه نظام آموزشی حوزه ها با پژوهش همنوا نیست تعدادواحدهای اموزشی هر ترم و محدوده تدریس کتب برای هر ترم و......فرصت کمتری  را برای تحقیقات می گذارد و....ایشان بیان داشتند  درحوزه ها  اساتید باید با روش های جدیدپژوهشی و ابزار پژوهشی و نرم افزارها و.... آشناشوند تابتوانند درجذب طلاب به پژوهش موثر واقع گردند . ، همچنین اساتید به انجام کار پژوهشی  موظف باشند زیرا بزرگترین آسیب در حوزه هااین است که بعضا اساتید به این نیت که کارشان تدریس است از کارهای پژوهشی فاصله می گیرند و...همچنین ایشان  استفاده از موضوعات کاربردی را برای انجام تحقیقات راعلاوه بر موارد فوق از راهکارهای جذب طلاب به امورپژوهشی دانستند .

 حجت الاسلام شفیع تبار نیز با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش و نقش آن در پیشرفت کشور بیان داشتند که امروزه مشکل جامعه ما درسطح حوزه و دانشگاه ها این است که طلاب و دانشجویان دست به قلم نبود و نوعی قلم هراسی دربینشان وجوددارد باید طلاب و دانشجویان راترغیب نمود تاباتوکل برخدای متعال زمانی که چالشی رادر جامعه مشاهده می کنند دست به قلم برده تحقیق نموده و راهکار ارائه نمایند و...ایشان درادامه معرفی زندگی نامه محققین و مولفین شناخته شده را برای طلاب به عنوان راهکار جذب به امور پژوهشی دانستند همچنین اشاره داشتند برخی قوانین حوزه ها مانند گذراندن واحدهای تعیین شده  والزام تدریس  حجم زیاد آموزشی  کتب تاپایان ترم رااز موانع فعالیت های پژوهشی دانسته و بیان داشتند نظام آموزشی حوزه ها نیازمند تغییر و تحول و سوق طلاب به امورپژوهشی است .

حجت الاسلام و المسلمین ریاحی نیز بیان کردند سطح نگاه طلاب در تحقیق ها باید بین المللی و به رفع مشکلی از مشکلات جامعه باشد  و...درهر کاری نیاز به انگیزه است تمامی مولفین کتب نیز انگیزه ای از انجام کارداشته اند؛  ایشان علت عدم استقبال اکثریت طلاب به امورپژوهشی را ضعف انگیزه ها دانستند  و راهکار آن را  کاربردی کردن پژوهش ها در حوزه ها معرفی نمودند  به این شیوه که مسأله ای که در استان  و کشور است شناسایی و به طلاب جهت تحقیق واگذارگردد وطلاب مدرسه تحقیق انجام شده را به شورای انقلاب فرهنگی ارائه داده و مبلغی به عنوان هدیه به طلاب داده شود و .........ایشان ادامه دادند این باعث ایجاد انگیزه می شود زیرا طلاب پشتوانه  مالی ندارند و..همچنین حمایت وچاپ آثار طلاب به نام خودشان نیز از عوامل ایجاد انگیزه می تواند باشد و..همچنین ایشان برداشتن برخی موانع مانند کمبود منابع علمی خوب ، سیستم آموزشی و نداشتن اساتید مجرب درراستای راهنمای تحقیقات و..و همچنین محقق و پژوهشگر نبودن  اساتید حوزه به عنوان الگوی طلاب ،رااز عوامل جذب طلاب دانستند .  

درپایان سرکار خانم لشکری نیز توجه اساتید به کاربردی شدن کتب آموزشی را باتاکید بر عملی نمودن پژوهش های متون درسی راباعث جذب طلاب به امور پژوهشی دانستند همچنین ایشان اشاره داشتند اساتید باید به نحله های فکری و سیاسی عصر حاضر توجه نموده و تحقیق و پژوهش نمایند و  مطالب بروز به طلاب ارائه دهند تا ایجادانگیزه درطلاب  صورت گیرد . درادامه نیز ایشان بیان داشتند طلاب نگاهشان به اساتید است اگر استاد اهل مطالعه باشد و درساعات فراغت به کتابخانه رجوع نماید  ، می تواند درترغیب طلاب به پژوهش موثر واقع شود و.....همچنین بیان داشتند  پژوهش نوعی فن است طلاب نیاز به استاد راهنما دارند تابتوانند تحقیقی را به سرانجام برسانند یکی از راههای ایجاد انگیزه حضور اساتید راهنمای فعال  دربین طلاب است زیرا بعضا در جشنواره های علمی مثل علامه حلی و....آثار زیاد ی به دبیرخانه ها ارسال می گردد اما هنر قلم زنی طلبه در آثار مشاهده نمی شود و طلاب جرا ت قلم زنی و نقد مطالب را ندارند حضور استاد راهنمای که بتواند برای طلاب وقت بگذارد ؛ باعث ایجاد انگیزه در جذب طلاب به تحقیق و پژوهش است . ..همچنین ایشان حمایت مالی از محققین را نیز عامل جذب  پژوهش و تحقیق دانستند .