1. در مورد معیارهای ظاهری صرف برخورداری از شاخصه های ارزیابی مانند وجود چکیده، کلیدواژه ها، مقدمه و نتیجه گیری ملاک نیست بلکه باید به درستی و بر اساس قواعد علمی- پژوهشی تدوین شده باشد. منظور از «رعایت ساختار اثر» در معیار اول در همه فرمهای ارزیابی موارد زیر است:
عنوان |
ناظر به مسألهی تحقیق و پرسش اصلی باشد |
گویا و رسا باشد |
|
طولانی نباشد (3 تا 8 کلمه) |
|
اعم یا اخص از موضوع نباشد |
|
چکیده |
به مسأله و سؤال اصلی پژوهش اشاره شود |
به یافتههای پژوهش اشاره شود |
|
در پایاننامه به روش تحقیق اشاره شود |
|
چکیده، فهرست مطالب اثر نباشد |
|
کلید واژه |
بر آمده از متن و مرتبط با موضوع اصلی اثر باشد |
واژگان، درست و گویا انتخاب شود |
|
اعم از مباحث اثر نباشد |
|
بین 3 تا 7 کلمه باشد |
|
مقدمه |
به مسأله تحقیق، سؤال اصلی و سؤالهای فرعی آن اشاره داشته باشد |
به فرضیه اصلی و حتیالامکان فرضیه رقیب اشاره شود |
|
به روش، پیشینه و ساختار حاکم بر تحقیق اشاره گردد |
|
ارجاعدهی |
به هر شکلی که باشد قابل قبول است (درونمتنی، برونمتنی، زیرنویس یا انتهای اثر) |
متن نقل شده متمایز از متن مؤلف باشد |
|
اگر متنی از کسی و یا جائی اخذ شده حتما باید اشاره گردد |
|
نتیجهگیری |
به پاسخ سؤال اصلی و سؤالهای فرعی تحقیق اشاره شود |
باید به دستاوردها و حاصل پژوهش اشاره گردد |
|
در صورت داشتن نوآوری در اثر، به آن اشاره شود |
|
فهرست منابع |
فهرست کاملی از تمام منابعی که در اثر از آنها استفاده شده است را در برگیرد |
کامل باشد شامل: اسم کامل نویسنده و اسم کامل اثر و اسم محقق و یا مترجم (در صورتی که تحقیق داشته و یا ترجمه باشد) نام ناشر، نوبت، سال و محل چاپ |
|
ترتیب خاصی در ذکر موارد بالا مورد نظر نمیباشد |
|
ضوابط پایاننامهنویسی |
شامل بررسی موارد زیر به صورت کیفی است: 1. بیان مسأله 2. اهمیت و ضرورت تحقیق 3. اهداف پژوهش 4. سؤال اصلی و سؤالهای فرعی 5. فرضیه 6. پیشینه تحقیق |
ارزیاب موظف است امتیاز هر بخش را به تعداد موارد ذکر شده در بخش مربوطه تقسیم و بر اساس رعایت موارد یاد شده و کیفیت آن امتیاز دهد.
تبصره: بخشی از امتیاز هر مورد به اصل داشتن آن مورد با صرف نظر از رعایت کیفیت موارد مذکور اختصاص دارد.
2. در معیار «کیفیت تجزیه و تحلیل مطالب و صحت استدلال» سطح علمی اثر در امتیاز دهی ملاحظه گردد. (در سطح 1 و2 بیشتر تبیین و در سطح 3 و 4 بیشتر تجریه و تحلیل مد نظر است).
3. منظور از ابتناء بر نیاز در معیار «اهمیت مسأله و ابتناء آن بر نیاز» در همه فرمهای ارزیابی اعم از نیاز عام (جامعه) و نیاز خاص (مجامع علمی) است.
4. منظور از کیفیت استنتاج در معیار «کیفیت استنتاج و دستیابی به اهداف پژوهش»، بررسی این امر است که آیا نویسنده توانسته است در مجموع، به پاسخ مناسب با پرسش اصلی اثر دست یابد یا خیر؟ و ربطی به کیفیت نتیجه گیری در پایان اثر ندارد.
5. منظور از نوآوری در معیار «نقد و نوآوری علمی»، نوآوری در محتوا بوده و با نوآوری در ارائه مطالب در معیار «نوآوری در تنظیم و ارائه مطالب» فرق دارد.