اختتاميه دومين نمايشگاه کتاب استاني تهران در مدرسه علميه امام حسن مجتبي (ع) و با حضور مهمانان ويژه از مرکز مديريت حوزه علميه خواهران، دفتر تبليغات اسلامي و جامعه المصطفي العالميه برگزار شد.
به گزارش پورحمزه معاون پژوهش حوزه علميه خواهران استان تهران، در ابتداي اين مراسم، حجت الاسلام آقاميري مدير حوزه علميه خواهران استان تهران با اشاره به مبحث مواقيت نماز اهميت پژوهش را تشريح نمود و بيان داشت در دنياي امروز مشکل عمده جهل نيست بلکه انبوه اطلاعات است که بايد به شکل صحيح مديريت شود و امروزه مباحثي مثل داده کاوي و صيد داده ها مطرح است. همچنين وي با اشاره به حديث امام عسکري (ع) و نامه شيخ الشريعه اصفهاني همگان را به احترام به ساير مسلمانان توصيه کرد و بر اصل وحدت و اتحاد اسلامي تاکيد نمود. در ادامه، حجت الاسلام حصاري معاون پژوهش مرکز مديريت حوزه علميه خواهران با تاکيد بر دو اصل تکيه و توکل بر خدا و خودباوري طلاب جوان را به حرکت تدريجي در مسير پژوهش دعوت و تشويق نمود و بيان کرد امروزه نيازهاي جامعه جهاني را بايد شناخت و هرکس متناسب با نيازهاي جامعه و توانايي علمي خود مي تواند بخشي از مسايل را حل نمايد و اين از رسالت هاي مورد انتظار در حوزه هاي علميه است. سپس حجت الاسلام نجفي معاون پژوهش جامعه المصطفي العالميه با پرداختن به ويژگي هاي کتابخواني و مزاياي آن، توصيه هايي را در اين زمينه به طلاب جوان ارائه نمود و پايان بخش اين مراسم، سخنراني حجت الاسلام مخدوم رئيس مرکز ملي پاسخگويي به سوالات ديني بود. وي ضمن نقل حديثي از امام عسکري (ع) و حضرت علي (ع) به تشريح اهميت پژوهش و تحقيق پرداخت و بيان کرد حداقل لوازم دفاع از کيان اهل بيت (ع) به عنوان رسالت ما، افزايش بصيرت و معرفت است. يادآور مي شود در پايان مراسم، بازديدکنندگان از دومين نمايشگاه کتاب استاني بازديد نمودند. اين نمايشگاه به مناسبت هفته کتاب و هفته پژوهش از 9 تا 30 آذر در مدرسه علميه امام حسن مجتبي (ع) برگزار شد.
محورهاي سخنان حجت الاسلام و المسلمين آقاي حصاري در اختتاميه دومين نمايشگاه کتاب استاني
ايشان پس از تبريک عيد بزرگ امامت و زعامت حضرت ولي عصر ارواحنا له الفداء، از دست اندرکاران برگزاري نمايشگاه کتاب استاني تشکر نمود و در ادامه در اهميت پژوهش و پژوهشگري نکاتي را بيان نمود.
لزوم خودباوري و پژوهشگري تدريجي در طلاب
حجت الاسلام حصاري اظهار داشت پژوهشگران با درک صحيح از نيازهاي جامعه جهاني همه ظرفيت هاي خود را براي رسالت بزرگ خود مصروف دارند و طلاب جوان ما با خودباوري نسبت به توانمندي خود ايفاگر اين رسالت بزرگ باشند. من همواره عرض کرده ام باور کنيد اين راه را مي توانيم طي کنيم. اين تصور و نگرش را قبول ندارم که براي پژوهشگري بايد صبر کرد تا بالاترين مقام علمي کسب شود. گاهي اين زمزمه مي شود به طلاب جوان که شما را چه به کار علمي؟ بايد نگاه ما به پژوهشگري نگاه تدريجي باشد. نمي توان گفت فقه و کلام و ساير مهارت ها سطح بندي دارد و براي فراگيري بايد تدريج را رعايت کرد چطور است که کسي در اينجا ادعا نکرد که در پژوهشگري نمي شود؟! فقط بحث کسب مهارت نيست حتي نياز علمي پژوهشي جامعه ما هم سطح بندي دارد. اگر پهنه پهناور نياز به توليد و بازتوليد علم ديني را باز کنيم از الان حداقل تا پاسي از شب فرصت نياز است تا همه زواياي آن را بگشاييم و بگوييم جامعه جهاني چه نياز گسترده اي به فهم معارف اهل بيت دارد. ما با انقلاب اسلامي وارد معرکه اي شديم که پنجه در پنجه جامعه جهاني انداخته ايم. حوزه هايي که وارد بخشي از فقه نمي شدند به اعتبار اينکه که کاربست آن را نداشتيم با تحقق انقلاب اسلامي در همه حوزه ها نياز شد ورود پيدا کند و همه گستره ديني مورد نياز و تقاضاي جامعه قرار گرفت.
تشريح شرايط ماندگاري و تاثيرگذاري در جهان امروز
اين قرن در عرصه رقابت جهاني قرن ايدئولوژي هايي است که براي جامعه جهاني و اداره جامعه بشري در ابعاد جهاني حرف دارند و ايدئولوژي هايي که مبتني بر برتري نژادي و قومي قبيله اي است اضمحلال پيدا کردند و چون مکتب ما مدعي اداره جامعه بشري است پس اگر بخواهيم در اين چرخه رقابت باشيم بايد بتوانيم دکترين اداره جامعه بشري را تدوين کنيم. يکي از اين موضوعات سبک زندگي ديني است. طلاب جوان را مخاطب قرار مي دهم ما پروژه اي داريم که يک مساله است و وقتي موضوع مجموعه اي از مسايل باشد کلان پروژه است. فراتر از اين ابرپروژه هاست که تعداد گسترده اي از مسايل و کلان پروژه ها مي باشد. يکي از آنها که در کشور ما سال هاست مطرح شده سبک زندگي ديني است و رسالت آن به اعتقاد من بر حوزه هاي علميه است. در امروز جامعه بشري براي مديريت در ابعاد خانوادگي، فردي، اجتماعي چگونه مي شود اين زندگي را تعريف کرد با همه متغيرهايي که زندگي بشري را دستخوش تغيير و تحول قرار داده است. تقاضا مي کنم از مسئولان حوزه خواهران که اين مباحث را در چرخه بينش و توسعه خواهران طلبه قرار دهند. چرا بعضي جوان ها گرفتار مسائل اخلاقي هستند. ده هزار سال پيش اتفاقي افتاد به نام انقلاب نوع سنگي يا کشاورزي که مردم شهرنشين شدند. معيارهاي زيستي يک دوره تغيير کرد و وارد دوره جديد شد. اگر ده هزار سال را به يک دوره سي ساله که دوره يک نسل است تقسيم کنيم حدود 340 نسل مي شود يعني نسل هاي اوليه براي وفق دادن خودشان با معيارهاي جديد دچار تلاطم شدند اما نسل هاي بعدي وقتي به دنيا مي آمدند معيارها را مي دانستند و در آرامش بودند. 450 سال پيش انقلاب صنعتي رخ داد که عمرش حدود 12-10 نسل بود. حدود پنج سال پيش اين انقلاب جاي خود را به انقلاب الکترونيکي داد و بعد انفجار اطلاعات. عمر انقلاب ها به کمتر از يک نسل رسيده است يعني بايد بشر خود را به سرعت با اين انقلاب ها سازگار کند و دچار بحران شده است. اين بحث ها موضوع گفتگو در حوزه ها قرار گيرد تا برسيم به آن نقطه اي که وظيفه منديم. اينها تغييرات قهري است که چه بخواهيم چه نخواهيم رخ مي دهد. پاسخگويي به اين سوال مهم که در اين تغيير و تحول چگونه مي توان دين را حفظ کرد و به سعادت و آرامش رسيد در بستر پژوهش است. بخشي از پاسخ آنها در ميراث علماي گذشته است اما بايد بازتوليد کرد. پاسخ جوان امروز را نمي توانيم با زحمات علماي گذشته بدهيم و نياز به بازآفريني و بازتوليد دارد. فرصت محدود است و فقط مي خواستم طرح بحث کنم تا دغدغه ايجاد و اعلام نياز بشود و ذهن و فکر و قلم شما به شور و نشاط علمي سوق پيدا کند. فکر نکنيد علماي برجسته تافته جدا بافته و از مادر اينگونه متولد شده اند.
با توکل بر خدا و تکيه بر وعده خدا که قطعا به آن عمل مي کند که وعده ياري متقين و مومنان را داده است و با تلاش و مجاهدت مرحوم علامه مجلسي و ديگران مگر چقدر عمر داشته اند اما چه برکات کثيري از خود به جا گذاشته اند آنها هم در نوجواني و جواني چقدر کاغذ پاره کردند و ريختند تا رفته رفته درخشيدند خودباوري و توکل بر خدا را فراموش نکنيد.
محورهاي سخنان حجت الاسلام و المسلمين آقاي آقاميري در اختتاميه دومين نمايشگاه کتاب استاني
ايشان در آغاز سخن با اشاره به آيه مبارکه 105 انبياء و تبريک ايام سرور اهل بيت (ع) و آغاز امامت حضرت ولي عصر ارواحنا له الفداء و تسليت شهادت امام حسن عسکري عليه السلام حديثي را از ايشان تيمنا و تبرکا نقل نمود بدين ترتيب که فرمود: أُوصيکُمْ بِتَقْوَى اللّهِ وَ الْوَرَعِ فى دينِکُمْ وَالاْجْتَهادِ لِلّهِ وَ صِدْقِ الْحَديثِ وَ أَداءِ الأَمانَةِ إِلى مَنِ ائْتَمَنَکُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فاجِر وَ طُولُ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجَوارِ. فَبِهذا جاءَ مُحَمَّدٌ (ص) صَلُّوا فى عَشائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ، فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْکُمْ إِذا وَرَعَ فى دينِهِ وَ صَدَقَ فى حَديثِهِ وَ أَدَّى الاْمانَةَ وَ حَسَّنَ خُلْقَهُ مَعَ النّاسِ قيلَ: هذا شيعِىٌ فَيَسُرُّنى ذلِکَ. إِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَيْنًا وَ لا تَکُونُوا شَيْنًا، جُرُّوا إِلَيْنا کُلَّ مَوَدَّة وَ ادْفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبيح، فَإِنَّهُ ما قيلَ فينا مِنْ حَسَن فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ ما قيلَ فينا مِنْ سُوء فَما نَحْنُ کَذلِکَ. لَناحَقٌّ فى کِتابِ اللّهِ وَ قَرابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللّهِ وَ تَطْهيرٌ مِنَ اللّهِ لا يَدَّعيهِ أَحَدٌ غَيْرُنا إِلاّ کَذّاب.أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرانِ وَ الصَّلاةَ عَلَى النَّبِىِّ(صلى الله عليه وآله وسلم) فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّهِ عَشْرُ حَسَنات، إِحْفَظُوا ما وَصَّيْتُکُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُکُمُ اللّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْکُمْ السَّلام» «بحارالأنوار، ج 75، ص 372» شما را به تقواى الهى و پارسايى در دينتان و تلاش براى خدا و راستگويى و امانتدارى درباره کسى که شما را امين دانسته ـ نيکوکار باشد يا بدکار ـ و طول سجود و حُسنِ همسايگى سفارش مى کنم. محمّد(ص) براى همين آمده است.در ميان جماعت هاى آنان نماز بخوانيد و بر سر جنازه آنها حاضر شويد و مريضانشان را عيادت کنيد. و حقوقشان را ادا نماييد، زيرا هر يک از شما چون در دينش پارسا و در سخنش راستگو و امانتدار و خوش اخلاق با مردم باشد، گفته مى شود:اين يک شيعه است، و اين کارهاست که مرا خوشحال مى سازد.تقواى الهى داشته باشيد، مايه زينت باشيد نه زشتى، تمام دوستى خود را به سوى ما بکشانيد و همه زشتى را از ما بگردانيد، زيرا هر خوبى که درباره ما گفته شود ما اهل آنيم و هر بدى درباره ما گفته شود ما از آن به دوريم. در کتاب خدا براى ما حقّى و قرابتى از پيامبر خداست و خداوند ما را پاک شمرده، احدى جز ما مدّعى اين مقام نيست، مگر آن که دروغ مى گويد. زياد به ياد خدا باشيد و زياد ياد مرگ کنيد و زياد قرآن را تلاوت نماييد و زياد بر پيغمبر(ص) صلوات بفرستيد. زيرا صلوات بر پيامبر خدا(ص) ده حسنه دارد. آنچه را به شما گفتم حفظ ( و عمل) کنيد و شما را به خدا مى سپارم، و سلام بر شما.
مثالي از پژوهش و پژوهشگري و ضرورت آن
سپس در ادامه ايشان با ذکر مثالي پيرامون مواقيت نماز به موضوع اهميت پژوهش پرداخت و اظهار داشت زماني بحث مواقيت نماز پيش آمد آقايي از طلاب مجد که اکنون از اساتيد دانشگاه تهران هستند، ايشان به دنبال تحقيق رفتند تا بدانند مبناي فجر کاذب چيست؟ تا روايتي را يافتند که در شرح فجر کاذب مي فرمود کالرّمح صاعداً في السّماء يعني مثل دم روباهي که به سمت آسمان بالا رفته است. يعني بعد از تمام شدن نيمه شب و آمدن سحر تمام لحظات اسم دارند و اين لحظه اي است که در افق نوري به سمت بالا مي رود و شبيه دم روباه است. فجر صادق چيست؟ اعتراض الفجر اين دم روباه کم مي شود تا اينکه حالت عرضي پيدا مي کند. ايشان تحقيق کرد و به اين نتيجه رسيد مداري که ژئوفيزيک دانشگاه تهران تعريف مي کرد صحيح نيست. چنين مطالبي آموختني نيست، بلکه بايد پژوهش کرد تا بدان دست يافت. غني سازي آموخته هاي ما و آنچه بدان تفهيم مي کنيم با پژوهش اتفاق مي افتد. ما educationو learningداريم. learningبا پژوهش اتفاق مي افتد.
انبوه اطلاعات، مشکل دنياي امروز
آمارها نشان مي دهد در حال حاضر 15 درصد باند اينترنتي کشور با تلگرام اشغال شده است. ما اکنون در عصر انفجار اطلاعات هستيم. اين رقم يعني روزانه حدود 70 تا 80 ميليارد تومان. در اين گروه هاي تلگرامي و شبکه ها مي توان توليد اطلاعات داشت. گاهي مجراي توليد اطلاعات يک فرد است مثلا سايتي راه اندازي مي کند کم کم اين وضعيت تبديل مي شود به يک ارتباط دوطرفه مثلا کامنت مي گذارند و اين موجب توليد اطلاعات مي شود. آيت الله ناصحي اصفهان قولي از آيت الله بهجت نقل کردند که ظهور نزديک است و يک نفر پرسيد اين توقيت نيست؟ اين مطلب 500هزار بازديد و کامنت داشت اين توليد اطلاعات است.
الان هردو جلد بحارالانوار يک مگابايت است الان در دنيا دقيقه اي ده ترابايت توليد اطلاعات مي شود. الان گرفتاري ما اين است. يه وقتي در جهالت و سردرگمي بوديم. الان شما در يک بازاري هستيد که ميليون ها اطلاعات موجود است. داده کاوي (data mining)و صيد داده ها (data phishing)بايد اتفاق بيفتد.
الان اطلاعاتي را صيد مي کنيم يعني data phishingکه وسيع تر است. بايد داده ها مديريت شود. الان ما حدود هشتاد ميليون فرد را در ميان اين حجم اطلاعات رها کرديم که مشکل ساز مي شود. چه کنيم؟ اقدامات سلبي مثل فيلترينگ و اقدامات ايجابي مثل توسعه اطلاعات و محتواي خوب که اين کار پژوهش است.
اتحاد اصل مورد تاکيد در نامه شيخ الشريعه اصفهاني
وي در ادامه سخن به اصل وحدت و همدلي اشاره نمود و با نقل جرياني تاريخي اهميت آن را تشريح نمود. حجت الاسلام آقاميري بيان کرد يکي از روحانيون بخارا در مورد کشتار فجيع و تکان دهنده شيعيان در آن سرزمين به شيخ الشريعه اصفهاني نامه اي نوشت و در آن بيان کرد که زن حامله را در ميان راه عام شکمش را دريده، جنين هشت ماهه را بيرون آورده، پاره پاره نمودند و بيان کرد اين ها همه به دليل آن است که ما بزرگان اهل سنت را سبّ مي کنيم و از ايشان کسب تکليف نمود. شيخ الشريعه در پاسخ چنين بيان کرد که شيعيان چهار گروهند: تفضيليه، تبرّائيه، سبيه، غلات که شيعه تفضيليّه قائلان به افضليّت اميرالمؤمنين علي (ع) هستند که ما از ايشان هستيم ؛ شيعه تبرّائيّه که علاوه بر معناي سابق، تبرّي از محاربان امير المؤمنين (ع) دارند که ما از اينها هستيم؛ شيعه سبّيه که علاوه بر سابق، در حق بعضي از بزرگان اهل سنت سبّ مي کنند که ما از اينها نيستيم که علماي فعلي هم از آنها نيستند حتي آيه الله وحيد که سبّ علني بزرگان اهل سنت را حرام مي دانند؛ شيعه غاليه که ما از آنها هم نيستيم. حجت الاسلام و المسلمين آقاميري در پايان سخن با اشاره به پورتال قانتات اظهار کرد مديريت استان تهران به منظور درج مطالب طلاب با اجازه مدير محترم مرکز سايت قانتات را راه اندازي کرده است که همزمان با هفته پژوهش در اين مراسم رونمايي خواهد شد.