حجتالاسلام جواد اسماعیلنیا، مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم در این مراسم ضمن اظهار خرسندی از تجلیل برترینهای پژوهشی طلاب جوان حوزههای علمیه بیان کرد: از اینکه هر سال شاهد رشد کمّی و کیفی آثار پژوهشی در حوزهها و نزدیک شدن تحقیق و پژوهش به جایگاه اصلی خود هستیم، خدا را شاکریم.
حجتالاسلام اسماعیلنیا رمز موفقیت در دنیای کنونی را حداکثر تلاش در حداقل زمان برای کسب بیشترین نتایج دانست و افزود: ما سعی کردهایم با درک زمان و ضرورتهای زمانه، پژوهش را به عنوان محور فعالیتهای حوزه علمیه خواهران قرار دهیم؛ چرا که امروزه دشمنان تمام توان خود را در ایجاد شبهات، سؤالات و ابهامات اعتقادی قرار دادهاند تا از این رهگذر، نسل آینده جامعه اسلامی را استحاله کرده، آنها را مسخَّر خود کنند.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم با تأکید بر نقش مهم حوزههای علمیه بیان کرد: حوزههای علمیه به عنوان مرز بانان مکتب اهلبیت(ع)؛ رسالت یافتن پاسخهای قانع کننده و عرضه آنها در قالبهای نو با ابزارهای جدید، بینالمللی و همه فهم را بر دوش دارند.
وی تأکید کرد: ما میدانیم که برای یافتن، جُستن لازم است و جُستن جز از راه پژوهش حاصل نمیشود، از اینرو حوزههای علمیه خواهران افزونبر گنجاندن 2 واحد درس روش تحقیق نظری و 2 واحد پژوهش عملی و کارگاهی، تدوین تحقیق پایانی را برای محصّلان سطح 2 لازم کرده است.
مدیر حوزه علمیه خواهران قم تصریح کرد: بحمدالله حوزههای علمیه مملو از طلاب جوان و مستعد با کارهای علمی و پژوهشی است که با اندک برنامهریزی، ثمرات تلاش آنها، کام همه علاقهمندان به دین و مکتب را شیرین خواهد کرد.
حجتالاسلام اسماعیلنیا خلاقیت را خصیصه قابل پرورش دانست و تصریح کرد: ما سعی کردهایم با فراهم آوردن محیطی مناسب و مساعد، خلاقیتهای موجود در طلاب جوان را شناسایی، تشویق و حمایت کنیم تا به رشد کامل نائل آیند.
وی برگزاری و مشارکت موفق در جشنوارههایی همانند جشنواره علامه حلی(ره) کشوری، استانی و مدرسهای برای طلاب زیر 31 سال، برگزاری جشنواره بانوی کرامت ویژه طلاب و اساتید بالای 31 سال و برگزاری مسابقه پژوهش سالانه رشد با محوریت تحقیق گروهی و میدانی و دهها برنامه دیگر را از جمله اقدامات مهم در عرصه پژوهش و تحقیق برشمرد.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: هم اینک 370 هسته پژوهش فارغ التحصیل با بیش از 3 هزار نفر پژوهشگر؛ 120 کانون پژوهش ویژه طلاب سطح 2 با بیش از 3 هزار و 600 نفر پژوهشگر و 35 انجمن پژوهش ویژه طلاب سطح 3 با بیش از 300 نفر پژوهشگر که در مجموع حدود 7 هزار پژوهشگر میشود، در ساختاری منسجم در قالب تشکلهای رسمی پژوهشی حوزههای علمیه خواهران به فعالیت پژوهشی مشغول هستند.
حجتالاسلام اسماعیلنیا همچنین تشکیل شورای علمی پژوهشی در 28 استان کشور متشکل از مسؤولان تأثیرگذار و صاحب نظران پژوهشی با هدف رصد وضعیت پژوهش حوزههای علمیه خواهران را از مهمترین اقدامات حوزه خواهران دانست.
وی افزود: نتیجه این اقدامات تدوین صدها پایاننامه در هر سال، تدوین صدها کتاب و مقاله و اجرای دهها سیر مطالعاتی و موفقیت چشمگیر طلاب خواهر در جشنوارههای مختلف پژوهش کشوری از جمله جشنواره علامه حلی(ره) بوده است.