نهاوند-مدرسه علمیه معصومیه-کارگاه علمی-پژوهشی

کارگاه نقد و تحلیل مقالات پژوهشی نمونه طلاب با رویکرد آسیب شناسی آثار

شناسه خبر : 164640

1404/09/12

تعداد بازدید : 4

کارگاه نقد و تحلیل مقالات پژوهشی نمونه طلاب با رویکرد آسیب شناسی آثار
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، نهاوند کارگاه نقد و تحلیل مقالات پژوهشی نمونه طلاب با رویکرد آسیب شناسی آثار را با حضور سرکار خانم دکتر میرزایی استاد ارزیاب مقالات پایانی آن مدرسه برگزار نمود.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، نهاوند کارگاه نقد و تحلیل مقالات پژوهشی نمونه طلاب با رویکرد آسیب شناسی آثار را با حضور سرکار خانم دکتر میرزایی استاد ارزیاب مقالات پایانی آن مدرسه برگزار نمود.

میرزایی ابتدا با تبریک هفته کتاب و کتاب خوانی، هدف از برگزاری این کارگاه را بررسی کیفیت مقالات پژوهشی طلاب و ارزیابی آسیب‌های رایج در آن ها برشمرد.

در این کارگاه، ابتدا ضرورت آشنایی طلاب با اصول نگارش علمی و اهمیت پژوهش در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه مورد تأکید قرار گرفت.

مدرس کارگاه با اشاره به جایگاه مقاله پژوهشی در ارزیابی علمی، معیارهای اصلی یک اثر علمی استاندارد را شامل عنوان دقیق، چکیده‌ منسجم، مسئله روشن، روش تحقیق معتبر و نتیجه‌گیری کاربردی تشریح کرد.

در بخش دوم، تعدادی از مقالات نمونه طلاب مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. در فرایند نقد، نقاط قوت آثار همچون تلاش علمی، موضوعات پژوهشی دینی و دغدغه‌مند بودن نویسندگان مورد توجه قرار گرفت اما در کنار آن، ضعف‌هایی نیز مشاهده شد؛ از جمله انتخاب موضوعات کلی و غیرکاربردی، استفاده ناقص از منابع علمی، ضعف در روش تحقیق، نداشتن انسجام در ساختار مقاله، و کم‌توجهی به اصول ارجاع‌دهی و نگارش علمی. این چالش‌ها به عنوان آسیب‌های رایج در مقالات پژوهشی طلاب معرفی شد.

میرزایی ضمن آسیب‌شناسی آثار پژوهشی، به ضرورت بازنگری در نظام آموزشی پژوهش اشاره داشت. به باور وی، کمبود آموزش‌های تخصصی در زمینه روش تحقیق و مقاله‌نویسی، نبود سیستم نقد منظم برای آثار پژوهشی، و غیبت فضای گفت‌وگوی علمی، از جمله عواملی است که سبب افت کیفیت مقالات پژوهشی طلاب شده است.

وی در ادامه، راهکارهایی برای اصلاح وضعیت موجود ارائه گردید؛ از جمله برگزاری کارگاه‌های منظم آموزش روش تحقیق، ایجاد گروه‌های نقد مقاله در مراکز حوزوی، نهادینه کردن فرهنگ داوری علمی در میان طلاب، و تشویق آنان به مطالعه آثار پژوهشی معتبر. همچنین تأکید شد که آموزش مقاله‌نویسی نباید به صورت تئوری صرف برگزار شود، بلکه باید با تمرین عملی و بازخورد مستقیم همراه باشد تا طلاب بتوانند مهارت‌های پژوهشی خود را ارتقا دهند.

در بخش پایانی، جمع‌بندی کلی کارگاه بر ضرورت توجه بیشتر مراکز آموزشی حوزه به توسعه پژوهش‌های علمی و بهبود کیفیت مقالات طلاب استوار بود. این کارگاه با استقبال قابل توجه شرکت‌کنندگان پایان یافت و مقرر شد جلسات مشابه برای بررسی تخصصی‌تر نکات فنی و روش‌شناختی پژوهش در آینده نیز برگزار شود.