در این نشست، دکتر باقرپور با اشاره به حجم بالای شبهات و هجمههای فکری در جامعه، نخستین مرحله تبیین را «مسلحسازی علمی و ایمانی» دانست و گفت: «طلاب و روحانیون باید همانند رزمندگان در میدان نبرد، خود را مجهز کنند تا در برابر تیرهای دشمنان دچار لغزش نشوند.»
وی با بیان اینکه حوزههای علمیه و روحانیت همواره در معرض بیشترین حملات قرار داشتهاند، افزود: «روحانیون بیعیب و نقص نیستند، اما نباید مشکلات معدود افراد را به پای کل جامعه نوشت. همانطور که در میان پزشکان و معلمان نیز افراد خطاکار وجود دارد، در کنار آنها انسانهای شریف بسیاری خدمت میکنند.»
این استاد حوزه با اشاره به سیره شهید بهشتی و شهید قاسم سلیمانی، صبر و ایمان در برابر توهینها و هجمهها را ضروری دانست و گفت: «باید به این بلوغ برسیم که تنها خداوند ناظر اعمال ماست و حتی اگر فحاشی و تهدیدی متوجه خانوادهها شود، ایمان باید ما را مقاوم نگه دارد.»
وی در ادامه بر اهمیت مطالعه هدفمند تأکید کرد و افزود: «مطالعه پراکنده و بیهدف فایدهای ندارد. باید از منابع معتبر و متخصصان بهره گرفت. مقام معظم رهبری نیز بارها بر مطالعه در همه زمینهها تأکید کردهاند. کتاب باید به بخشی از سبک زندگی تبدیل شود؛ اگر به مطالعه عادت کنیم، نبود کتاب همانند نبود یک نیاز حیاتی احساس خواهد شد.»
او همچنین با ذکر نمونههایی از نوابغ علمی و نظامی کشور در دوران دفاع مقدس، نقش پژوهش و تحقیق را در پیشرفتها برجسته کرد و افزود: «علم بدون پژوهش ارزشی ندارد. باید همانند شهیدان و دانشمندان کشور، با مطالعه و تحقیق مسیر پیشرفت را ادامه دهیم.»
در بخش پایانی نشست، دکتر باقرپور با اشاره به تجربههای شخصی و توصیههای بزرگان حوزه گفت: «طلاب و اساتید باید علاوه بر مطالعه دروس رسمی، به نگارش و تولید آثار علمی نیز بپردازند. کتاب و پژوهش، مهمترین ابزار برای ارتقای سطح آگاهی و ارتباط مؤثر با جامعه است.»
