سمنان کارگاه پژوهشی مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا علیها السلام سمنان

حجت الاسلام و المسلمین دکتر هدایت نیا نکات کلیدی در تسریع فرآیند پذیرش و چاپ مقالات علمی و پژوهشی را توضیح دادند

شناسه خبر : 162158

1404/07/19

تعداد بازدید : 19

حجت الاسلام و المسلمین دکتر هدایت نیا نکات کلیدی در تسریع فرآیند پذیرش و چاپ مقالات علمی و پژوهشی را توضیح دادند
به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهراعلیهاالسلام سمنان، فوادیان کارشناس پژوهش مدرسه مذکور از برگزاری کارگاه پژوهشی" ارائه نکات کلیدی در تسریع فرآیند پذیرش و چاپ مقالات علمی و پژوهشی در مجلات معتبر ملی" با حضور ارزشمند استاد محترم حجةالاسلام و المسلمین دکتر فرج الله هدایت نیا" ویژه طلاب سطح ۴ رشته فقه خانواده در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۴۰۴، خبر داد.
فوادیان گفت: یکی از شرایط برگزاری جلسه پیش‌دفاع رساله علمی سطح۴، اخذ نامه پذیرش مقاله پژوهشی در مجلات معتبر می باشد، به همین منظور و آشنایی طلاب با ویژگی های مقاله علمی کارگاه مذکور به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید و استاد محترم نکات کلیدی را بیان نمودند.
 
هدایت نیا درباره اجزای مقاله استاندارد گفت:
عنوان، چکیده، کلید واژگان، مقدمه، متن اصلی،  نتیجه گیری، ضمائم و کتابنامه ید فهرست منابع ۸ جزء مقاله استاندارد است.
 
وی در ادامه مختصات چکیده را بیان فرمود: 
۱. به گونه ای نوشته شود که خواننده را از مراجعه به متن اصلی مستغنی کند خود بیانگرمطلب اصلی مقاله باشد. 
۲. چکیده بعد از اتمام مقاله و با زمان ماضی نوشته می شود.  
۳.سعی شود عبارات داخل متن اصلی کپی نشود.  
۴. جمله های چکیده تا حد امکان کوتاه باشد . 
 ۵. به هیچ وجه مطلب جدید آورده نشود .
 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی محتوای چکیده را شرح دادند:
۱. بیان مسئله و اهمیت در طلیعه چکیده که در قالب یک یا دو خط نوشته می شود، (نوشتار یا پژوهش کنونی علت های شکاف جنسیتی را با رویکرد فقهی بررسی کرده و ...) 
۲. هدف از پژوهش یعنی در پی حل چه مسئله ای هستیم ( هدف پژوهش کنونی آن است که نشان دهد ... )  
۳. روش ، نتایج کلیدی گاه سه یا چهار نتیجه دارد اما باید مهمترین آن بیان شود ( به روش توصیفی – تحلیلی و بررسی آراء صاحب نظران به این نتیجه دست یافته است ). 
۴. نتایج کلیدی که برترین نتایج است باید بیان شود و نکته قابل توجه اینکه در چکیده نباید در مورد موضوع مورد بحث داوری نشود.
 
هدایت نیا محتوای کلی مقاله علمی را در ۷ بخش تشریح نمودند: 
۱. مسئله پژوهش توضیح داده شود. مسئله : دو تلقی وجود دارد گاه معادل کوئزشن و گاه مشکل  
اینکه سوالی داریم می خواهیم جواب را بدانیم ( مسئله )  اما کوئزشن خلا علمی وجود دارد که دارای اهمیت است . در مقالات علمی پژوهشی علاوه بر دادن پاسخ باید معظل و مشکل را نیز حل کرد که در قالب راه حل جدید و بعد از نقد راهکارهای قبلی می تواند باشد. 
 ۲.مفهوم شناسی :گاه کوتاه است چند تا واژه داریم که بدیهی است که لازم به بیان کردن نیست . اما اگر گسترده باشد باید تیتر بزنیم مفهوم شناسی ( رساله ) بعد از طرح مسئله می آید . اگر طولانی باشد باید در متن مقاله تیتر بخورد .  
۳. توجیح اهمیت مسئله :که می توان به خلا پژوهشی ربط دهیم ؛ وجود ابهامات ( اهمیت موضوع و ضرورت یکی است )  که با این واژگان بیان می شود: خلأ پژوهشی / نیاز دستگاه قانونگذار . 
۴. پیشینه : مهم گفتن مسئله مورد بحث در این مقاله است که در هیچیک از این اثرات نبوده و یا به دلایل دیگر اضافه شود. پس گزارش کارهای قبلی و بعد ( به رغم ، چون آثار تولید شده در سالهای گذشته نیاز به پژوهش جدید است )  ابتدا گزارش مختصری از روند کار و بعد کارهای انجام شده ( مقالات ، پایان نامه ها و کتابها ) و در نهایت تمایز کار خود با کارهای عنوان شده . 
5 . فرضیه : با نظریه فرق دارد بلکه حدس علمی است . فرضیه پاسخ نویسنده و حدس منطقی به سؤال اصلی     نظریه بعد از نوشتن مقاله است . ممکن است چند پاسخ و فرضیه وجود داشته باشد . فرضیه فقط برای سؤال اصلی است نه سؤالات فرعی  
6 . روش شناسی : گردآوری اطلاعات : کتابخانه ای یا میدانی یا دیجیتالی و یا با استفاده از هوش مصنوعی باید در مقاله درج شود و در حال حاضر گردآوری اطلاعات مد نظر نیست. 
روش تحلیل : عقلی ، نقلی و یا تلفیقی  معمولا می نویسند توصیفی _ تحلیلی ( عقلی و یا نقلی ) 
و گاه بینا رشته ای است مثلا اختلالات جنسی ( روانشناختی ، پزشکی و فقهی )   
7. ساختار مقاله : چند بخش دارد یا فصل و یا گفتار ، بند ، مبحث ( در سه قسمت ، در قسمت اول مبانی کلیدی و در قسمت دوم علل و اسباب و ریشه های آن بیان شده )  تعداد فصول نباید از چهار تا بیشتر شود.  
 
ایشان در ادامه توضيحات مربوط به نگارش متن اصلی، نتیجه گیری و کتابنامه را توضیح داده و در پایان کارگاه طلاب، پرسش ها و مشکلات و موانع خود را در زمینه نگارش و چاپ مقاله بیان نمودند‌.
 
فوادیان افزود: به دلیل استقبال طلاب از برگزاری کارگاه، مقرر شد ادامه مباحث به صورت مجازی و در قالب میز مشاوره پژوهشی برگزار شود.