با همکاری مدارس علمیه شهرستان خمینی شهر و کوشک روز شنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۴ کرسی آزاد اندیشی با عنوان "عزاداری، فلسفه و آسیبها" هم زمان به صورت حضوری و مجازی، در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فاطمیه با حضور استاد مدعو جناب آقای جواد حیدری و با شرکت جمعی از اساتید، طلاب و کادر برگزار گردید.
در این کرسی که به صورت پرسش و پاسخ ارائه گردید؛ جواد حیدری در ابتدا با رویکردی تحلیلی به مباحث اصولی در تبلیغ و تبیین موضوعاتی که از وظایف و دغدغه های مبلغین دین می باشد، پرداختند که مهمترین وظیفه مبلغ در تبیین این گونه مسائل را ارائه به مخاطب به صورت منظومه ای(نگاه کلان) نه گزاره ای محض دانسته و راهکار داشتن چنین مهارتی را مطالعه و پژوهش کافی معرفی نمودند.
از جمله نکاتی که ایشان اهمیت آن را در تبلیغ مطرح نمودند؛ اصل مخاطب شناسی در تبلیغ می باشد که بخصوص در پاسخگویی به شبهات باید به آن توجه ویژه نمود زیرا گاهی سوالات از نوع شناخت شناسی و گاهی از نوع روان شناختی است که اگر از نوع اول(شناخت شناسی) باشد مخاطب نیاز به پاسخ دارد و اگر از نوع دوم باشد باید او را به سمت مشاور و روان شناس هدایت نمود.
حیدری در ادامه چند شبهه مهم و پرتکرار در بین مردم را مطرح نمودند که عبارتند از: ۱.فلسفه گریه در عزاداری ۲.علت همراهی خانواده امام با ایشان ۳.شبهات مربوط به علم امام ۴.دعای مستجاب امام معصوم
سپس این گونه به اهم پاسخهای این شبهات به صورت نقلی و عقلی و آوردن نمونه های تاریخی پرداختند:
در پاسخ به شبهه اول یعنی فلسفه گریه در عزاداری، دو پاسخ نقلی و عقلی ارائه نمودند:
پاسخ نقلی: گریه بر مصائب شیوه و منش انبیاء الهی بویژه رسول اکرم صلوات الله علیه می باشد.
پاسخ عقلی: اینکه در طول تاریخ هم روانشناسان و هم جامعه شناسان گریه را موجب تعدیل عواطف میدانند و همچنین از عوامل ماندگاری مکتب این است که هم جنبه شور(گریه) داشته باشد و هم جنبه شعور.
در خصوص شبهه دوم علت همراهی خانواده امام حسین علیه السلام با ایشان، بحث مصونیت نداشتن و در امان نبودن این خانواده حتی در صورت ماندن را مطرح نمودند و اینکه این همراهی همچون مباهله نشانه حقانیت راه ایشان می باشد.
و در پاسخ شبهات مربوط به علم امام بحث ذاتی نبودن علم امام را مطرح نمودند.
و شبهه آخر را که چرا امام از راهکار دعا استفاده نکردند؟ چرا که دعای معصوم مستجاب است؛ به این نکته اشاره نمودند که جایی دعا مستجاب میشود که قضا و قدر حتمی نباشد و زمان امتحان الهی نیز مطرح نباشد.
حیدری در پایان ضمن پاسخگویی به شبهات تعدادی دیگر از حضار با توجه به اهمیت بحث مخاطب شناسی در تبیین و پاسخگویی به شبهات؛ ضعف در این قسمت از کار مبلغ را مهمترین علت در ترویج شبهات مربوط به مسائل دینی در جامعه دانستند.
