خانم کاردوانی در ابتدای جلسه با اشاره به دیدگاه توحیدی دین اسلام، الگوی ارائه شده بر اساس آموزه های اسلام را دارای ریشه توحیدی دانست و گفت به دلیل اهمیت رضایت خداوند در این الگو، پیاده کردن کامل آن مستلزم اعتقاد به توحید، نبوت، امامت و معاد است و در حقیقت الگوی سوم زن مسلمان بر اساس همین اصول اسلام تبیین شده است و مدل ها و مصادیق کامل آن را می توان در شخصیت بانوان بزرگواری همچون حضرت فاطمه زهرا و زینب کبری سلام الله علیهما دید.
ایشان در ادامه با اشاره به نقش مادران در پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت: در راستای بررسی نقش مادری در پیشگیری از آسیب های خانواده بر اساس الگوی سوم لازم است ابتدا توجه داشت که هر یک از سه وجه "مادری، آسیب های معطوف به خانواده و الگوی سوم" دارای گستردگی وسیعی هستند که قابلیت پرداخت و تبیین عمیق دارد. در عین حال، ارتباط بین این وجوه نیز بسیار مهم بوده و نیاز به تحلیل دارد. الگوی سوم زن مسلمان یک چارچوب کلان نظری و مبتنی بر دیدگاه اسلام است که متناسب با اقتضائات فردی، خانوادگی، اجتماعی و تاریخی می تواند مدل های مختلفی از وضعیت زنان و خانواده را در برگیرد.
وی ادامه داد: الگوی سوم زن مسلمان دارای ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی است. به این معنا که نقش آفرینی زن مسلمان را در تقاطعی از این عرصه های مختلف تصویر میکند و آنها در کنار هم می پذیرد.
در این چارچوب، مادری کردن به صورتی که تمام توجه یک زن به مراقبت حداکثری از فرزند خود معطوف باشد قابل قبول نیست؛ بلکه فردی می تواند یک مادر الگوی سومی به شمار بیاید که توجه کامل به شکوفایی فردی و اثرگذاری اجتماعی در کنار ایفای نقش در خانواده داشته باشد. صرفا در این صورت است که نقش مادری می تواند پیشگیری کننده از آسیب های مختلف به خانواده باشد. اینمادر در کنار آگاهی از تکنیک های مادرانه، از ارتقاء سطح وجودی خود غافل نیست و همچنین نسبت به وقایع اجتماعی روزگار خود بی تفاوت گذر نمی کند و با توجه به رویکرد کلان تمدنی، نقش مادری خود را ایفا می کند.
ایشان با تاکید بر رشد ابعاد شخصیت زن مسلمان بر اساس الگوی سوم تا کید کرد: اینگونه است که مادران شهدا را در اوج صلابت و معنویت می بینیم. افرادی که نقش مادری را از تنها یک مراقب و پرستار بودن نسبت به فرزند و خانواده ارتقا داده اند و خودشکوفایی و بصیرت سیاسی را به عنوان لوازم تربیت صحیح فرزند به کار گرفته اند.
