مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهید دکتر محمد مهدی طهرانچی بنیانکذار دبیرستان علوم و معارف اسلامی سما
شهید طهرانچی فقط نظریه پرداز نبود بلکه مجری بود

شهید طهرانچی فقط نظریه پرداز نبود بلکه مجری بود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آقای دکتر سروری مچد در مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهید دکتر محمد مهدی طهرانچی که بنیانگذار دبیرتان علوم و معارف اسلامی سما در کشور و استان تهران که این دبیرستان در مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام تهران تاسیس شده است، برگزار شد،
در ادامه، دکتر سروری مجد با اشاره به آیه ۴۵ و ۴۶ سوره ص «وَاذْکُرْ عِبَادَنَا إِبْرَاهِیمَ وَإِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ أُولِی الْأَیْدِی وَالْأَبْصَارِ إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِکْرَی الدَّارِ» عنوان کرد: خداوند در این سوره از انبیایی نام به ویژه حضرت ابراهیم، اسحاق و یعقوب (علیهمالسلام) نام می برد و می فرماید ما آنها را خالص گردانیدیم؛ کسانی که منزل حقیقی و جایگاه اصلی خود را فراموش نکردند.
وی گفت: دکتر طهرانچی، به عنوان یک دانشمند هستهای، کسی بود که در طول دوران زندگیاش، منزل حقیقی را فراموش نکرده بود. در یک خانواده مذهبی و هیئتی پرورش یافت و در تمام دورانهای مختلف زندگیاش، از مراتب بالای علمی گذر کرد، اما هر روز خالصتر شد. خودش را گم نکرد، راهش را گم نکرد، بلکه خالصتر هم شد.
سروری مجد بیان کرد: دکتر تهرانچی سیزده سال شاگردی آقا مجتبی تهرانی را کرده بود و بسیار به ایشان نزدیک بود و در خاطرهای نقل میکرد: «وقتی دختر اولم را برای خطبه عقد نزد حاجآقا مجتبی بردم، ایشان معمولاً سرشان پایین بود و زیاد به اطراف نگاه نمیکردند. پرسیدند: خطبه عقد را برای چه کسی باید بخوانم؟ گفتم: حاجآقا، دختر خودم است. گفتند: دختر خودمان است.» این نشان از نزدیکی این دو به هم داشت.
وی اظهار کرد: به تعبیر روایات، انسان باید آنقدر به عالم ربانی نزدیک شود که زانویش به زانوی او برسد. دکتر تهرانچی نیز ساختار فکری و علمیاش، ملهم از حاجآقا مجتبی تهرانی بود.
قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دکتر طهرانچی یک فرد شناسنامهدار بود؛ کسی که مبانی فکریاش کاملاً مشخص بود و میدانست به کجا متصل است. نظام فکریاش کاملاً منسجم و هماهنگ بود؛ شما هیچ تعارضی در افکار و اندیشههایش نمیدیدید.
وی اظهار کرد: اگر در سخنرانیهایش بحثهای قرآنی را مطرح میکرد برای هر سخنرانی، حداقل از دو هفته قبل آماده میشد. مثلاً در یک هفته، ممکن بود پنج سخنرانی مهم برای اقشار مختلف مانند برای بانوان، اساتید حوزه کشاورزی، مسئولین نهاد رهبری در دانشگاهها و... داشته باشد اما برای همه سخنرانیها مطالعه میکرد اگر برنامهای فوری بود، همه شب را مطالعه میکردند تا یک سخنرانی علمی و دقیق ارائه دهد.
سروری مجد با اشاره به اینکه این شخصیت، تنها یک عالم نبود، بلکه آنچه را به عنوان دانش در عرصههای مختلف باور داشت، عمل هم میکرد، افزود: ایشان فقط یک نظریهپرداز نبود، بلکه طراح و مجری هم بود. مثلاً در نظام تعلیم و تربیت، بر اساس روایات، به سه دوره هفتساله تربیتی (هفتسال اول، دوم و سوم) باور داشت و میگفت: «ما مقصر نیستیم که اندیشههای غربی را میخوانیم، اما بزرگترین ضعف نظام آموزشی ما در ایران، تقلید کورکورانه است که باعث رکود و آسیب شده است. از ابتدا، نظام آموزشی ما بیمار تأسیس شد، چون مقلدانه از غرب وارد کردیم. ما باید خودمان باشیم.»
وی گفت: دکتر طهرانچی فقط یک دانشکند فیزیک نبود. مبانی فکری اش بر اساس قرآن و عترت بود، نظریهپرداز تعلیم و تربیت و ولایتمدار واقعی بود و فرمایشات رهبر معظم انقلاب را عمیق تحلیل میکرد. بسیار دلسوز کشور و مردم بود. شهید تهرانچی یکی از مؤثرترین مهرههای پیشرفت بود که هم علمی کار میکرد و هم اهلبیتی و ولایتمدار بود