فارس مدرسه علمیه غدیریه

«کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش های علوم انسانی»

شناسه خبر : 156545

1403/10/22

تعداد بازدید : 9

«کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش های علوم انسانی»
هوش مصنوعی بهترین ابزار تحقیقی و حکمرانی در دنیای امروز است
به گزارش واحد خبری اطلاع رسانی حوزه علمیه خواهران استان فارس، واحد پژوهش مدرسه علمیه غدیریه با همکاری، دبیرخانه همایش حوزه انقلابی، حوزه منتظر و موسسه امام خمینی شیراز، کارگاه آموزشی:  «کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش های علوم انسانی» با حضور دکتر رمضانعلی  بذر افشان، معاون پژوهش و فناوری دبیرخانه دین پژوهان کشور، برگزار کرد.
 «رمضانعلی بذرافشان» دانش آموخته  و مدرس حوزه و دانشگاه در ابتدا به بیان جایگاه و اهمیت هوش مصنوعی در عصر امروزی پرداخت و گفت: علاوه بر استفاده از موتورهای جستجو که  عموما از هوش مصنوعی در ارائه خدمات به کاربران بهره می برند، باید ابتدا  کاربرد و قابلیت های هوش مصنوعی را شناخته و با تسلط  به انواع ابزارهای  مرتبط و کسب مهارت استفاده از آن ها سپس در راستای پاسخگویی به نیازهای  آموزشی، پژوهشی، فرهنگی تبلیغی و حتی مدیریتی اجرایی، نسبت به پردازش یا تولید محتوا اقدام کرد. 
وی  پس از معرفی قابلیت های هوش مصنوعی میکروسافت( کوپایلت) و هوش مصنوعی گوکل ( جمینی) و برخی دیگر از انواع هوش مصنوعی رایگانی که زبان فارسی را پشتیبانی می کنند به معرفی ابزارشناخت افزونه های (نرم افزار)  سایدر، مونیکا و...  پرداخت.
وی برای یادگیری بهتر مخاطبان، ابتدا موضوعات مخاطبان جمع آوری و سپس موضوعات را در نرم افزارهای هوش مصنوعی سرچ کرد تا مخاطبان بصورت کاربردی با هوش مصنوعی آشنا شوند.
مولف کتاب پژوهش فناورانه  گام های استخراج و تولید محتوا برای تدوین یک کتاب یا مقاله با هوش مصنوعی را ، مفهوم شناسی، ابزار شناسی، سواد دیجیتال، سواد رسانه، سواد محتوایی، سواد ارتباطات مجازی و مخاطب شناسی، سواد شبکه های اجتماعی  و در پایان هم اقتصاد دیجیتال برشمرد و تاکید کردند، برای شناخت و استفاده از قابلیت های رایانه، شبکه و فضای مجازی با تاکید بر پردازش هوشمند و هوش مصنوعی  در تولید و ارائه محتواهای قابل قبول پژوهشی، باید  حداقل در 8 جلسه به آن پرداخت .