به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای مدرسه علمیه خواهران از مازندران، سرکار خانم سهیلا اسکندری استاد حوزه و مدیر دبیرستان دخترانه صدرا در راستای تعامل حوزه و دانشگاه در جمع اساتید، طلاب مدرسه علمیه امام حسین (علیه السلام) و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان چالوس در نشستی علمی پژوهشی با عنوان «بررسی نقش حوزه و دانشگاه در هویت افزائی جامعه در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی _ ایرانی» با اشاره به سخن مقام معظم رهبری بیان داشت: حوزه و دانشگاه دو شعبه از یک موسسه علم و دین هستند. حفظ کلی نظام اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی است.
وی افزود: اگر نگاهی گذرا به حوزه های علمیه در گذشته بیندازیم مشاهده می کنیم که در آن زمان؛ علوم مختلفی از جمله؛ طب، تاریخ، ریاضی و نجوم و... تدریس می شده، اما امروزه حوزه ها تبدیل به یک مرکز علوم شیعی یا مرکز بررسی و پژوهش در فقه ، اصول و حدیث و امور مربوط به تربیت مجتهد و مبلغ در زمینه شریعت اسلام شده است.
وی در ادامه افزود: یکی از راه های تحقق تمدن نوین اسلامی توجه ویژه حوزه و دانشگاه به امر تربیت اسلامی به خصوص در حیطه جوان و نوجوان است به نظر می رسد این دو نهاد مهم بایستی بیش از پیش برای مرتفع ساختن مشکلاتی که سر راه تحقق تربیت اسلامی وجود دارد اهتمام ورزند.
اسکندری استاد حوزه و مدیر دبیرستان دخترانه صدرا با اشاره به بررسی هایی صورت گرفته در زمینه معضلات تربیتی در سطح جامعه تصریح کرد: متاسفانه دختران ما هویت جنسیتی و هویت اسلامی خویش را فراموش نمودند، لذا رسالت و وظیفه یک حوزوی و دانشگاهی در کنار هم؛ این است که برنامه هایی را جهت ایجاد تمدنی ایرانی ـ اسلامی، آماده نمایند.
استاد حوزه با اشاره به تقسیم بندی هویت؛ به فردی و اجتماعی خاطر نشان کرد: هویت فردی مجموعه نگرش ها، ویژگی ها و روحیاتی که یک فرد را متمایز از دیگران می سازد و هویت اجتماعی هم شامل مولفه های؛ جغرافیایی، سیاسی، تاریخی، فرهنگی و تربیتی و.... می باشد. ولی بنا بر تتبعی که انجام شده توجه به دو مولفه ی فرهنگی و تربیتی رسالت اصلی حوزه و دانشگاه می باشد. که این دو نهاد به عنوان هویت یابی و هویت افزایی می توانند نقش بسزایی را در ساختن تمدن نوین اسلامی ایفا کنند.
اسکندری در خاتمه با توجه به تعریف تمدن نوین اسلامی برای شکل گیری و تحقق آن اذعان داشت: باید از ظرفیت هایی مانند موقعیت راهبردی جغرافیایی کشورهای اسلامی، ظرفیت فرهنگی جهان اسلام، نیروی انسانی کشورهای مسلمان و در نهایت سرمایه های فرهنگی و معنوی جهان اسلام، استفاده بهینه نمود.