به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا سلام الله علیها اصفهان ، کارگاه تخصصی « مهارتهای لازم در تدوین رساله وچگونگی تشکیل پرونده اطلاعاتی رساله علمی» با شرکت طلاب سطح 4 در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا اصفهان برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید عیسی مسترحمی ، دبیر کارگروه تفسیر تطبیقی مدرسه ، در این کارگاه به بیان ضرورت تشکیل پرونده اطلاعاتی رساله پس از تصویب طرح اجمالی وتفصیلی پرداخت واظهار داشت : طلاب سطح 4 برای تسریع در روند نگارش رساله نیازمند یکسری مهارتها هستند از جمله تشکیل پرونده اطلاعاتی ونیز تشکیل معجم موضوعی ودر این راستا باید اقداماتی را انجام دهند
در ادامه دبیر کار گروه بیان داشت :پس از تصویب موضوع و طرح اجمالی، به تهیه پرونده اطلاتی اقدام می شودکه با مراجعه به کتابخانه های فیزیکی و یا مجازی این کار امکان پذیر است.در پرونده اطلاعاتي مشخصات کامل اثر ذکر مي شود. (نام خانوادگي مولف, نام مولف . نام کتاب . نام مترجم . انتشارات . محل نشر . شماره چاپ . سال چاپ) مناسب است محل نگهداري آن کتاب نيز يادداشت شود. ريز موضوعات عمده مرتبط با موضوع اشاره شود ولی محتوای تفصیلی آن آورده نمی شود.
وی بیان داشت:: موارد استفاده از پرونده اطلاعاتي عبارتند از:
- معرفي پيشينه تحقيق
- معرفي مهمترين منابعدر طرح تحقيق
- آشنایی با ابعاد مسئله تحقیق
- شناخت بهتر ريز موضوعات و تدوين طرح تفصيلي دقيق
- آشنايي با ميزان و کميت پژوهشهاي انجام شده در ابعاد مختلف مسئله و انتخاب مواردي که کمتر درباره آنها فعاليت پژوهشي انجام شده است.
- آساني مراجعه مجدد براي مطالعه تفصيلي
- مستند سازي پژوهش استفاده در کتابنامه و فهرست منابع
- ارزشگذاري منابع