به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام شاهرود، فاطمه گلی معاون پژوهشی این مدرسه از برگزاری کرسی آزاد اندیشی با عنوان « نظام آموزشی حوزههای علمیه تقویت یا تضعیف زیرساختهای پژوهشی» توسط کارشناسان این مدرسه خانم ها امیری(ارائه کننده بحث)، عرب احمدی(منتقد)، جهازی(داور) خبر داد.
گلی معاون پژوهشی مدرسه گفت:علاوه بر کارشناسان، طلاب و اساتید زیادی به مباحث ورود کردند و به این نکات اساسی اشاره داشتند این نکات به شرح زیر است:
اهمیت پژوهش و نوآوری: سخنرانان بر اهمیت پژوهش و نوآوری در حوزههای علمیه تأکید کردند و آن را لازمه پیشرفت و عدم انزوا در دنیای امروز دانستند.
ویژگیهای آموزش سنتی حوزه: ویژگیهای منحصر به فرد آموزش در حوزههای علمیه مانند اخلاص در تحصیل، نحوه مطالعه (پیش مطالعه، پس مطالعه و مباحثه)، رابطه اخلاقی استاد و شاگرد و عشق به درس مورد بحث قرار گرفت.
همچنین به نقش نشریات و مطبوعات دینی در گسترش معارف اسلامی و آشنایی طلاب با علوم روز پرداخته شد.
آسیبهای پژوهشی: موانع و آسیبهای موجود در فرایند پژوهش در حوزهها در دو بخش مرتبط با پژوهشگر و مراکز پژوهشی و اجتماع بررسی شد. از جمله این آسیبها میتوان به عدم تمرکز بر حل مسئله، عدم آشنایی با روششناسی، کمبود امکانات، عدم حمایت اجتماعی از پژوهشگران، تحجرگرایی در جامعه و عدم انگیزه در خود پژوهشگر اشاره کرد.
نقد زیرساختهای پژوهشی: نقدهایی به زیرساختهای پژوهشی حوزهها از جمله عدم ارتباط با پژوهشهای روز دنیا، کمبود منابع پژوهشی (کتابخانه، مراکز پژوهشی و پایگاههای داده)، روشهای سنتی آموزش و پژوهش (تأکید بر تدریس شفاهی و متون قدیمی)، فقدان دورههای آموزشی تخصصی در زمینه روششناسی تحقیق و نگارش علمی، پژوهشمحور نبودن برنامههای آموزشی و عدم استفاده کافی از تکنولوژیهای نوین آموزشی مطرح شد.
لزوم تحول و ارائه راهکار: شرکتکنندگان بر لزوم تحول در نظام آموزشی و پژوهشی حوزهها و حرکت به سمت روشهای نوین تأکید کردند. پیشنهاداتی مانند برگزاری دورههای آموزشی تخصصی، استفاده از تکنولوژیهای نوین، تقویت مباحثه و پیش مطالعه، ایجاد انگیزه در طلاب برای پژوهش و تخصیص نمره پژوهشی در دروس عادی مطرح شد. همچنین به برنامههای در دست اقدام حوزهها مانند تدوین نقشه جامع علوم اسلامی، طرح جامع نیازسنجی و تأسیس رشتههای پژوهشی اشاره شد.
نقش انگیزه و اراده شخصی: در کنار عوامل ساختاری، بر نقش انگیزه و اراده شخصی طلاب در انجام پژوهش تأکید شد و دسترسی آسان به منابع و امکانات در عصر حاضر فرصتی برای انجام پژوهشهای باکیفیتتر دانسته شد.
کارشناسان در پایان کرسی با بیان نمونه هایی از استفاده از روش های نوین در برگزاری کارگاه های پژوهشی در مدرسه علمیه امام جعفر صادق(علیه السلام) از جمله برگزاری کارگاه سئو، کارگاه مقاله نویسی با هوش مصنوعی، کارگاه آموزش ویراستاری با استفاده از نرم افزارهای جدید و غیره طلاب را به شرکت در این کارگاه ها و مهارت افزایی در این زمینه تشویق نمودند.