به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه نرجس (سلام الله علیها)، جلسه دفاع سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآنی با عنوان «آثار تربيتي تغافل از منظر آیات و روایات» مربوط به خانم «فاطمه نجاری قلعهنو» با راهنمایی «حجت الاسلام و المسلمین علیرضا بینیاز» و با داوری «جناب آقای علیرضا حیدرینسب» روز پنجشنبه مورخ 6، دی ماه به صورت حضوری برگزار گردید.
خانم نجاری در ابتدا ارائه خود گفتند: تغافل به معنای نادیده گرفتن یا غفلت از مسائل و رفتارهای اطراف است که میتواند تأثیرات عمیقی بر ابعاد مختلف زندگی افراد داشته باشد و در حوزه تربیتی، اعتقادی و اخلاقی، به عنوان یک ابزار تربیتی مورد استفاده قرار گیرد یا به عنوان یک ضعف در تربیت و رفتار فردی شناخته شود. این موضوع نیازمند بررسی دقیق و جامع است تا آثار آن با هدف بررسی آثار مثبت و منفی تغافل در ابعاد تربیتی، اعتقادی و اخلاقی در ابعاد مختلف روشن شود. این تحقیق به دنبال شناسایی روشهای مؤثر برای استفاده از تغافل به عنوان یک ابزار تربیتی و همچنین شناسایی خطرات و چالشهای ناشی از تغافل در تربیت نسل جوان میباشد. با این ضرورت که، با توجه به تغییرات سریع اجتماعی و فرهنگی و چالشهایی که نسل جوان با آنها مواجه است، شناخت آثار تغافل میتواند به والدین، مربیان و مسئولان آموزشی کمک کند تا رویکردهای مناسبتری را در تربیت فرزندان اتخاذ نمایند.
ایشان در ادامه فرمودند: این تحقیق میتواند به شناخت بهتر از رفتارهای اجتماعی و اخلاقی افراد کمک کند. به همین جهت در این تحقیق، اهداف مدنظر با استفاده از روش توصیفی- تحلیل و بهره گیری از آیات و روایات انجام شده است. بدین نحو که ابتدا با مرور ادبیات موجود، نظریات مختلف درباره تغافل جمعآوری شده و سپس با مطالعه منابع مختلف، تجربیات و نظرات والدین، معلمان و روانشناسان از دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این تحقیق میتواند نشان دهد که تغافل در برخی مواقع میتواند به عنوان یک ابزار تربیتی مؤثر عمل کند، به ویژه در مواقعی که هدف تقویت استقلال فردی و تفکر انتقادی است. اما در عین حال، تغافل مداوم و بیملاحظه میتواند منجر به بروز مشکلات اخلاقی و اعتقادی جدی شود. بنابراین، شناخت صحیح و متعادل از کاربردهای تغافل ضروری است تا بتوان از مزایای آن بهرهبرداری کرد و از معایب آن جلوگیری نمود.
سرکار خانم کوهستانی معاون پژوهش مدرسه تخصصی گفتند: پایان نامه با کسب امتیاز عالی از هیئت داوران، پذیرفته شد.