البرز، مدرسه علمیه تخصصی زینبیه، کرج

نشست علمی پژوهشی: پژوهش، توسعه و فرهنگ فاطمی، خانواده و جامعه متعالی

شناسه خبر : 152708

1403/09/25

تعداد بازدید : 8

نشست علمی پژوهشی: پژوهش، توسعه و فرهنگ فاطمی، خانواده و جامعه متعالی
معاونت پژوهش مدرسه علمیه زینبیه به مناسبت هفته پژوهش نشست علمی پژوهی با عنوان: «پژوهش، توسعه و فرهنگ فاطمی، خانواده و جامعه متعالی» با حضور سرکار خانم خدایار در روز یکشنبه 1403/09/25 به صورت مجازی در سامانه قرار برگزار کرد.

سرکارخانم خدایار در ابتدای بحث خود ضمن گرامی داشت هفته پژوهش به تعریف پژوهش پرداخت و گفت: پژوهش یا تحقیق، یک جستجوی منظم و هدفدار است که مراحلی دارد که باید به ترتیب طی شود تا به نتیجه برسد. امام علی علیه السلام در خصوص اهمیت تحقیق و پژوهش می فرمایند: «لا عمل کاتحقیق»

استاد حوزه در بیان ضرورت موضوع گفت: خانواده رکن اساس جامعه انسانی است و هر جامعه ای از میلیون ها خانواده تشکیل شده است که شرط پويايي واستواري جامعه، وجود رابطه صحيح و پايدار ميان افراد خانواده است. اما متأسفانه امروزه با بالا آمار طلاق و گسسته شدن پيوند خانواده ها و رها شدن كودكان اين خانواه ها در اجتماع و در پي آن تأثير بسيار مخربي كه اين امر در جامعه دارد ،پرداختن به خانواده اي سالم و متعالي از ديدگاه اسلام و  به دست آوردن راه كارهايي براي تحکيم بنيان خانواده ضرورت پيدا كرده است. در نتیجه جامعه ای  متعالی میشود که خانواده ، متعالی باشد.

وی در ادامه گفت: پژوهشگران و اندیشمندان برای خانواده معانی بسیاری ذکر کرده اند، اما تعریف جامع و دقیق آن این است: خانواده حریم خصوصی و کانون مقدس وپایه تامین انس و الفتی است که با اراده و انتخاب شایسته ارکان آن شکل میگیرد و مأمن انسان در تمامی ابعاد و خاستگاه رشد و تکامل، تعلیم و تربیت برپایه وحدت و تفاهم برخاسته از زوجیت است. اصولی برآن حاکم است که با سایر مکاتب متفاوت است. از جمله: اصل خدامحوری و حق باوری، اصل کرامت و احترام اعضا، اصل تکریم فرزندان و توقیر و بزرگداشت والدین، اصل سکونت و آرامش، اصل مودت و رحمت، اصل تقدم مصالح جمعی بر منافع فردی، اصل طهارت نطفه و سلامت نسب، اصل حلیت لقمه

خانم خدایار گفت:. در میان تمام عقود زمینی و قراردادهای طرفینی، تنهااز ازدواج به عنوان عهدی الهی و «میثاق غلیظ» در کلام الهی یاد می شود که تعهد و پایبندی به آن از سوی قانونگذار به صورت جدی لحاظ شده است.زیرا عنوان میثاق در کلام وحی برپیمان های الهی اطلاق می گرددکه تعهد و پاسداری از آن از مهمات زندگی بشراست. علامه طباطبایی در ذیل آیه «وَأخَذْنَ مِنْكُمْ مِيثَاقاً غَليِظًا » می فرمایند: مراد از میثاق غلیظ همان علقه ایست که عقد ازدواج در بین زوجین محکم کرده است.

وی در خصوص تعریف خانواده متعالی گفت: خانواده ای متعالی است که بر اساس ضوابط معقول و  مشروع و رعایت حقوق متقابل افراد تشکیل شود و در آن تعامل بر اساس صمیمیت و تولید مثل و  اخلاص و تربیت الهی و خوی انسانی فرزندان می باشد. در خانواده متعالی، والدین، محیطی امن برای فرزندان خود فراهم می­کنند که در آن احساس امنیت و دوست­‌داشته‌­شدن داشته باشند تا بتوانند با اعتماد به نفس و فهم جایگاه خود در جهان هستی، بزرگ شوند. البته این خانواده متعالی دارای شاخصه هایی است از جمله:

1- همسویی بینش ها و باورهای دینی، فرهنگی، و اجتماعی

 «الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَ الطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ» (نور /26)

«وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ» (ابراهیم/4)

2- برخورداری از اصالت خانوادگی

«أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ*تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا  وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ*وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ» (ابراهیم /24-26)

3 - معنویت محوری

4 - رضا و خشنود به قضا و قدر الهی

«لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىمَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ» (حدید/23)

5 - حاکمیت منطق  «عاشروهنّ بالمعروف»

6 - تبادل عاطفی «لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا تَأْثِيمًا» (واقعه/26) «جَعَلَ بَینَکُم مَوَدَه وَ رَحمَه» (روم/21)

7- همگرایی و همدلی (حدیث کساء )

8 - تکریم محوری «وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ»  (نور/22)

9 - مدارا و سازگاری «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا» (اسرا/70 )

10- پایبندی به تعهدات حقوقی و اخلاقی( حقوق متقابلین امام سجاد علیه السلام)

وی در پایان گفت: با اين نگرش، خانواده از يك سو اعتبار هميشگي و پايداري خود را از خداو ند مي گيرد و  از سوي دیگر حلقه اتصال ميان حيات جسماني و معنوي تعادل بخش زندگي بشري است. به همين دليل علاوه بر آن كه پايگاهي براي امنيت، آرامش و رشد است، بايد آن را مهم ترين پايگاه فرهنگي هر جامعه دانست.