سرکارخانم خدایار در ابتدای بحث خود ضمن گرامی داشت هفته پژوهش به تعریف پژوهش پرداخت و گفت: پژوهش یا تحقیق، یک جستجوی منظم و هدفدار است که مراحلی دارد که باید به ترتیب طی شود تا به نتیجه برسد. امام علی علیه السلام در خصوص اهمیت تحقیق و پژوهش می فرمایند: «لا عمل کاتحقیق»
استاد حوزه در بیان ضرورت موضوع گفت: خانواده رکن اساس جامعه انسانی است و هر جامعه ای از میلیون ها خانواده تشکیل شده است که شرط پويايي واستواري جامعه، وجود رابطه صحيح و پايدار ميان افراد خانواده است. اما متأسفانه امروزه با بالا آمار طلاق و گسسته شدن پيوند خانواده ها و رها شدن كودكان اين خانواه ها در اجتماع و در پي آن تأثير بسيار مخربي كه اين امر در جامعه دارد ،پرداختن به خانواده اي سالم و متعالي از ديدگاه اسلام و به دست آوردن راه كارهايي براي تحکيم بنيان خانواده ضرورت پيدا كرده است. در نتیجه جامعه ای متعالی میشود که خانواده ، متعالی باشد.
وی در ادامه گفت: پژوهشگران و اندیشمندان برای خانواده معانی بسیاری ذکر کرده اند، اما تعریف جامع و دقیق آن این است: خانواده حریم خصوصی و کانون مقدس وپایه تامین انس و الفتی است که با اراده و انتخاب شایسته ارکان آن شکل میگیرد و مأمن انسان در تمامی ابعاد و خاستگاه رشد و تکامل، تعلیم و تربیت برپایه وحدت و تفاهم برخاسته از زوجیت است. اصولی برآن حاکم است که با سایر مکاتب متفاوت است. از جمله: اصل خدامحوری و حق باوری، اصل کرامت و احترام اعضا، اصل تکریم فرزندان و توقیر و بزرگداشت والدین، اصل سکونت و آرامش، اصل مودت و رحمت، اصل تقدم مصالح جمعی بر منافع فردی، اصل طهارت نطفه و سلامت نسب، اصل حلیت لقمه
خانم خدایار گفت:. در میان تمام عقود زمینی و قراردادهای طرفینی، تنهااز ازدواج به عنوان عهدی الهی و «میثاق غلیظ» در کلام الهی یاد می شود که تعهد و پایبندی به آن از سوی قانونگذار به صورت جدی لحاظ شده است.زیرا عنوان میثاق در کلام وحی برپیمان های الهی اطلاق می گرددکه تعهد و پاسداری از آن از مهمات زندگی بشراست. علامه طباطبایی در ذیل آیه «وَأخَذْنَ مِنْكُمْ مِيثَاقاً غَليِظًا » می فرمایند: مراد از میثاق غلیظ همان علقه ایست که عقد ازدواج در بین زوجین محکم کرده است.
وی در خصوص تعریف خانواده متعالی گفت: خانواده ای متعالی است که بر اساس ضوابط معقول و مشروع و رعایت حقوق متقابل افراد تشکیل شود و در آن تعامل بر اساس صمیمیت و تولید مثل و اخلاص و تربیت الهی و خوی انسانی فرزندان می باشد. در خانواده متعالی، والدین، محیطی امن برای فرزندان خود فراهم میکنند که در آن احساس امنیت و دوستداشتهشدن داشته باشند تا بتوانند با اعتماد به نفس و فهم جایگاه خود در جهان هستی، بزرگ شوند. البته این خانواده متعالی دارای شاخصه هایی است از جمله:
1- همسویی بینش ها و باورهای دینی، فرهنگی، و اجتماعی
«الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَ الطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ» (نور /26)
«وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ» (ابراهیم/4)
2- برخورداری از اصالت خانوادگی
«أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ*تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ*وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ» (ابراهیم /24-26)
3 - معنویت محوری
4 - رضا و خشنود به قضا و قدر الهی
«لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىمَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ» (حدید/23)
5 - حاکمیت منطق «عاشروهنّ بالمعروف»
6 - تبادل عاطفی «لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا تَأْثِيمًا» (واقعه/26) «جَعَلَ بَینَکُم مَوَدَه وَ رَحمَه» (روم/21)
7- همگرایی و همدلی (حدیث کساء )
8 - تکریم محوری «وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ» (نور/22)
9 - مدارا و سازگاری «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا» (اسرا/70 )
10- پایبندی به تعهدات حقوقی و اخلاقی( حقوق متقابلین امام سجاد علیه السلام)
وی در پایان گفت: با اين نگرش، خانواده از يك سو اعتبار هميشگي و پايداري خود را از خداو ند مي گيرد و از سوي دیگر حلقه اتصال ميان حيات جسماني و معنوي تعادل بخش زندگي بشري است. به همين دليل علاوه بر آن كه پايگاهي براي امنيت، آرامش و رشد است، بايد آن را مهم ترين پايگاه فرهنگي هر جامعه دانست.