واحد علمی حوزه علمیه فاطمه الزهرا(س)شیراز به مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی اقدام به برگزاری کارگاه پژوهشی با موضوع " کتاب و ضد کتاب" ویژه طلاب این حوزه علمیه نمود. خلاصه محتوای ارائه شده دراین کارگاه به شرح زیراست :اگر کتاب را خوب تدوین کنیم خیلی مهم است کتاب است که فرهنگ را از نسلی به نسل دیگر منتقل میکند( مقام معظم رهبری).
کتاب غذای روح است شاید تمثیلی نخ نما شده باشد ولی هنوز واجد حقایقی است. غذای بد غذایی است که هدفش را تامین نمی کند و اگر هدف شما سیر شدن باشد بستنی غذای بدی است و اگر هدف تان سلامتی است کباب چرب غذای بدی است. اگر همین منطق را در مورد کتاب ها در نظر بگیریم می توانیم بگوییم کتاب بد کتابی است که هدف مخاطب را تأمین نمی کند.
زمانی که ما کتاب میخوانیم باید انگیزه علمی مان افزایش یابد و از زندگی بهتر لذت ببریم اما با خواندن اکثر کتاب های مضر بیشتر دچار افسردگی و خمودگی و بدبینی می شویم و ساعت ها برای خواندن کتابی وقت میذاریم اما ذره ای به دانش مان اضافه نمی شود و عمر هدر می دهیم.
رهبرعزیزمان می فرماید: آنچه همیشه برای انسان میماند کتابخوانی در سنین پایین است اما از هرزه گردی در محیط کتاب باید پرهیز کرد با کتاب بد عمر انسان ضایع می شود.
محتوای زرد: استانداردهای کیفی محتوا در آن رعایت نشده است و با هدف جذب مخاطب برای کسب منفعت مالی تولید و طراحی می شوند. وقتی که مخاطب تولیدکننده محتوا تبدیل به مشتری تولیدکننده محتوا شد محتواهای زرد هم شکل گرفت.
کتاب های زرد را چگونه تشخیص دهیم؟
عنوان فریبنده وجذاب
شناخت نویسنده کتاب
طولانی نویسی
انتشارات کتاب
تکراری بودن موضوع
آمار و ارقام بدون پایه و اساس علمی پژوهشی
کتب ضاله
نوشته هایی است که موجب گمراهی خوانندگان می شوند و یا به قصد گمراهی کننده نوشته شده باشند. که شامل گمراهی اعتقادی و هم گمراهی در احکام شرعی می شود و هممجلات و روزنامه را هم در بر میگیرد.
اولین باز شیخ مفید مسئله کتاب ضلال را وارد فقه شیعه کرد. نگهداری، خرید و فروش، نسخه برداری ، نشر و مطالعه و آموزش آن حرام و از بین بردن اش واجب است.
آیت الله مکارم: روزنامه و مجلات که در بردارنده فحشا و منکر بوده و موجب فساد و گمراهی می شود جز مصادیق کتاب ضاله به شمار می آید.
استاد مطهری: کتابی که نتیجه اش بدبینی و دلسردی یا تحریک شهوات و بی اعتنایی به مقررات، عفت و اخلاق یا بی ایمانی و بی بندوباری است از مصادیق کتب ضاله است.
کسب درآمد از کتب ضاله، یاددادن و یادگرفتن آن، وقف مال برای نشر وترویج آن، وصیت به صرف هزینه برای این کار و دریافت اجرت برای جلد و صحافی کردن آن نیز جایز نیست، به دلیل قاعده دفع ضرر محتمل.
بعضی با توجه به این احکام کتاب ضاله گفته اند اسلام با آزادی بیان و اندیشه مخالف است، می گوییم اسلام نسبت به سلامت فکری و اعتقادی و اخلاقی جامعه حساس و خیرخواه بوده و برای جلوگیری از انحرافات در جامعه و گسترش آن برای آزادی قلمرو و حدود تعیین کرده است.
اگر کتاب را خوب تدوین کنیم خیلی مهم است کتاب است که فرهنگ را از نسلی به نسل دیگر منتقل میکند( مقام معظم رهبری).
کتاب غذای روح است شاید تمثیلی نخ نما شده باشد ولی هنوز واجد حقایقی است. غذای بد غذایی است که هدفش را تامین نمی کند و اگر هدف شما سیر شدن باشد بستنی غذای بدی است و اگر هدف تان سلامتی است کباب چرب غذای بدی است. اگر همین منطق را در مورد کتاب ها در نظر بگیریم می توانیم بگوییم کتاب بد کتابی است که هدف مخاطب را تأمین نمی کند.
زمانی که ما کتاب میخوانیم باید انگیزه علمی مان افزایش یابد و از زندگی بهتر لذت ببریم اما با خواندن اکثر کتاب های مضر بیشتر دچار افسردگی و خمودگی و بدبینی می شویم و ساعت ها برای خواندن کتابی وقت میذاریم اما ذره ای به دانش مان اضافه نمی شود و عمر هدر می دهیم.
رهبرعزیزمان می فرماید: آنچه همیشه برای انسان میماند کتابخوانی در سنین پایین است اما از هرزه گردی در محیط کتاب باید پرهیز کرد با کتاب بد عمر انسان ضایع می شود.
محتوای زرد: استانداردهای کیفی محتوا در آن رعایت نشده است و با هدف جذب مخاطب برای کسب منفعت مالی تولید و طراحی می شوند. وقتی که مخاطب تولیدکننده محتوا تبدیل به مشتری تولیدکننده محتوا شد محتواهای زرد هم شکل گرفت.
کتاب های زرد را چگونه تشخیص دهیم؟
عنوان فریبنده وجذاب
شناخت نویسنده کتاب
طولانی نویسی
انتشارات کتاب
تکراری بودن موضوع
آمار و ارقام بدون پایه و اساس علمی پژوهشی
کتب ضاله
نوشته هایی است که موجب گمراهی خوانندگان می شوند و یا به قصد گمراهی کننده نوشته شده باشند. که شامل گمراهی اعتقادی و هم گمراهی در احکام شرعی می شود و هممجلات و روزنامه را هم در بر میگیرد.
اولین باز شیخ مفید مسئله کتاب ضلال را وارد فقه شیعه کرد. نگهداری، خرید و فروش، نسخه برداری ، نشر و مطالعه و آموزش آن حرام و از بین بردن اش واجب است.
آیت الله مکارم: روزنامه و مجلات که در بردارنده فحشا و منکر بوده و موجب فساد و گمراهی می شود جز مصادیق کتاب ضاله به شمار می آید.
استاد مطهری: کتابی که نتیجه اش بدبینی و دلسردی یا تحریک شهوات و بی اعتنایی به مقررات، عفت و اخلاق یا بی ایمانی و بی بندوباری است از مصادیق کتب ضاله است.
کسب درآمد از کتب ضاله، یاددادن و یادگرفتن آن، وقف مال برای نشر وترویج آن، وصیت به صرف هزینه برای این کار و دریافت اجرت برای جلد و صحافی کردن آن نیز جایز نیست، به دلیل قاعده دفع ضرر محتمل.
بعضی با توجه به این احکام کتاب ضاله گفته اند اسلام با آزادی بیان و اندیشه مخالف است، می گوییم اسلام نسبت به سلامت فکری و اعتقادی و اخلاقی جامعه حساس و خیرخواه بوده و برای جلوگیری از انحرافات در جامعه و گسترش آن برای آزادی قلمرو و حدود تعیین کرده است.