کرمانشاه| مدرسه الزهراء سلام الله علیها| گیلانغرب

برگزاری دوره آموزش مقاله نویسی - مدرسه علمیه الزهراء (س) گیلانغرب

شناسه خبر : 148878

1403/02/05

تعداد بازدید : 6

برگزاری دوره  آموزش مقاله نویسی - مدرسه علمیه الزهراء (س) گیلانغرب
جلسه ی دوم از دوره ی آموزش مقاله نویسی در تاریخ 3 اردیبهشت 1403، در مدرسه علمیه الزهراء (س) گیلانغرب برگزار شد.

این جلسه با حضور طلاب و با مبحث طرح سوالات و فرضیه تحقیق و همچنین آموزش شیوه ی نگارش مقدمه و چکیده در مدرسه علمیه الزهراء (س) برگزار شد.

استاد جلسه در ابتدا در بیان اهمیت سوال و فرضیه گفت: سوال و فرضیه‌ تحقیق، بیان‌کننده هدف در قالب مجموعه‌ای از پرسشگری‌ها یا پیش‌گویی‌هایی می باشد که بعدا مورد مطالعه قرار خواهدگرفت. فرضیه یکی از عناصر بنیادین تحقیق است که محقق در آغاز فعالیت پژوهشی خود با آن روبه‌رو می‌شود، محقق با نوشتن فرضیه به نوعی نتایج پژوهش خود را پیش ‌بینی می کند. البته این پیش‌ بینی نباید باعث شود که محقق در بیان نتایج غرض‌ورزی کند یا نتیجه ی واقعی را گزارش ندهد.

 وی همچنین افزود سوال تحقیق، پرسش مشخصی است که پژوهش قرار است به آن پاسخ دهد. سوال پژوهش به صورت شفاف به آنچه در پژوهش علمی و یک تحقیق اکتشافی مشخص می شود اشاره می کند.

استاد پس از ذکر مثال هایی برای فرضیه و سوال تحقیق و بیان کاربرد هرکدام، به سراغ تشریح شیوه نگارش مقدمه و چکیده رفت.

استاد در بیان تفاوت چکیده و مقدمه گفت، که چکیده خلاصه ای از کل مطالعه شما است که معمولاً به صورت هدف، روش ها و نتیجه گیری بیان می شود. درواقع چکیده بیان نکات مهم و برجسته کارتان به همراه اطلاعات مختصری از پیش زمینه است، در مقابل مقدمه شامل برخی از مواردی است که در چکیده آمده ، در مقدمه، باید به دنبال شواهدی باشید که شما را به سمت سؤال تحقیق سوق می دهد.

بخش مقدمه مقاله، خواننده را در جهت زمینه مطالعه سوق می دهد و به خواننده این امکان را می دهد که دلیل انجام پژوهش را درک کند.

وی در پایان با بیان مثال، طریقه ی درست نگارش چکیده و مقدمه را برای طلاب شرح داد.