استاد حوزه در ابتدای جلسه ضمن تعریف اصطلاح «خلاصهنویسی»، اهمیت آن را در انجام تحقیق و مقالات پژوهشی بیان نمود. ایشان تصریح کرد در آیین نگارش، خلاصهنویسی یعنی نوشتن یک متن در قالبی کوتاهتر بدون آن که به مضمون اصلی آن خللی وارد شود.خلاصهنویسی یعنی بیان مقصود در کوتاهترین عبارت و نوعی ایجاز محسوب میشود. هدف از خلاصهنویسی آن است که خواننده، بدون صرف وقت بر روی جزییات و نکات کماهمیت متن، به منظور اصلی نویسنده پی ببرد.
وی افزود روشهای مختلفی برای خلاصهنویسی وجود دارد که از اهمّ آنها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- تغییر لحن: لحن نوشته را به لحنی تغییر دهید که احساس میکنید آن را سادهتر و بهتر یاد میگیرید و آن را به زبان خودتان بیان کنید
۲- استفاده از کلمات هممعنی: ممکن است برخی از ما در هنگام مطالعه به یک سری کلمات برخورد کنیم که نتوانیم آنها را به راحتی یاد بگیریم یا به خاطر بسپاریم. در این مواقع ما به شما پیشنهاد میکنیم که از دیگر کلمات هممعنی با آنها استفاده کنید. سعی کنید کلماتی را انتخاب کنید که به یاد سپردن و به خاطر آوردن آنها برای شما مشکل نباشد.
۳- در نظر گرفتن کلمات و نکات اصلی: یکی از کارهایی که در هنگام خلاصهنویسی باید انجام دهیم این است که به دنبال کلمات کلیدی و نکات اصلی در متن اصلی باشیم. پیدا کردن کلمات کلیدی همچنین به ما در رسم نقشههای ذهنی نیز کمک خواهد کرد چرا که در نقشهکشی ذهنی ما به جای بیان کل مطالب، صرفاً با نکات مهم و کلیدی آنها سر و کار داریم.
ایشان در ادامه از «روش سرفصلنویسی»، «روش یادداشتبرداری کرنل» و «نقشهکشی ذهنی» به عنوان سه تکنیک خلاصهنویسی یاد کرد و توضیحاتی در مورد هر سه روش بیان نمود.
وی همچنین تأکید کرد که در خلاصهنویسی باید پیشخوانی کرد؛ از توضیح اضافی پرهیز نمود؛ حتماً پس از نوشتن خلاصه، آن را بازخوانی کرد و از جذابیتهای تصویر در خلاصهنویسی بهره برد.
ایشان پس از بیان کامل مطالب در مورد خلاصهنویسی و روشهای آن، از طلّاب حاضر در کارگاه خواست تا هر یک، مقالهای از اینترنت سرچ کرده و فصل اوّل آن (مقدمه) را خلاصه کند. پس از این مرحله، وی از دو نفر از طلّاب خواست متن اصلی فصل اوّل مقاله و خلاصهی خود را (با استفاده از پروژکتور) برای حضار بخواند که بدین ترتیب اشکالات خلاصهنویسی طلّاب مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی در پایان این کارگاه، آمادگی خود را جهت همکاری با طلّاب در خلاصهنویسی و انجام انواع مطالعات پژوهشی اعلام نمود.