کرمان -مدرسه علمیه الزهرا(س) شهربابک -برگزاری نشست

شناسه خبر : 148143

1403/07/30

تعداد بازدید : 7

کرمان -مدرسه علمیه الزهرا(س) شهربابک -برگزاری نشست
نشست پژوهشی با عنوان: «نقش انس با نیایش های امام سجاد علیه السلام در حکمرانی کنونی جامعه اسلامی» توسط مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها و با حضور سرکار خانم محمودی، معاون پژوهش مدرسه برگزار شد.

خانم محمودی با اشاره به تعبیر امام راحل رحمه الله علیه که صحیفه سجادیه را قرآن صاعد نامید، افزود:  تبیین حقایق قرآن کریم در قالب‌های مختلفی از جمله سبک و سیاقی که صحیفه سجادیه دارد، بیان شده است. حقایق قرآن از عالم بالا بر رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد و دعاهای صحیفه سجادیه کشف حقایق و اسرار قرآن است که به عالم بالا راه پیدا می‌کند و این سیر نزول و صعود و سبکی که امام سجادعلیه السلام در صحیفه انتخاب کرده خاص است.

  در ادامه ایشان از دعا به عنوان زبان ارتباط با پیروان سایر ادیان نام برد و افزود: اگر بخواهیم با پیروان ادیان دیگر گفت‌وگو کنیم باید معارف قرآن را در قالب دعا که لطیف و زبان فطرت بشر است استفاده کنیم.وی با بیان اینکه دعاهای صحیفه سجادیه سرشار از معارف اجتماعی، سیاسی و انسان سازی است، گفت: امام سجادعلیه السلام با زبان دعا روشنگری می کند.

  وی در بخشی از سخنان خود به سیاست ها و اصول حکمرانی اشاره و بیان کرد: اندیشمندان از دوران افلاطون تا دوره معاصر صحبت های زیادی راجع به اصول حکمرانی کرده اند که مطرح ترین آنها نظریه کافمن است که به بانک جهانی ارائه کرده است.وی با بیان اینکه پاسخگویی و حق اظهار نظر، ثبات سیاسی و نبود خشونت، اثربخشی دولت، کیفیت قوانین، حاکمیت قانون و کنترل فساد شش اصل مطرح نظریه کافمن است که بانک جهانی تحت عنوان اصول حکمرانی خوب به دنیا معرفی کرده است، افزود: اما حکمرانی در منطق اسلام با دنیای مادی امروز بسیار متفاوت است زیرا ملکیت و سلطنت واقعی از آن خداست.

  معاونت پژوهش ادامه داد: اما در منطق امام زین العابدینعلیه السلام و در صحیفه سجادیه وقتی که به موضوع حکمرانی توجه می کنیم پی می بریم که امام به دو واژه « امام » و « ولی » پرداخته است. آن حضرت در فراز دوم دعای چهارم صحیفه می فرماید: « حکمرانی باید بر مبنای امام باشد و دوم اینکه نظام حکمرانی باید بر پایه صدق بنا شده باشد.وی افزود: نگاه امام سجادعلیه السلام  به حکمرانی و دولت خوب نگاه دنیا مدارانه نیست و یک نگاه آخرت مدارانه است و این به معنای ترک دنیا نیست بلکه دنیا در خدمت آخرت باید قرار گیرد.حکمرانی بر مبنای دفاع از مظلوم و احقاق حقوق مردم استوار است.ایشان با ذکر این نکته که صحیفه سجادیه تفسیر معصومانه ای از قرآن کریم است، گفت: سومین مساله ای که در فرمایشات امام سجادعلیه السلام  تحت حکمرانی دینی آمده این است که در نظام حکمرانی دینی نباید از معاش مردم غافل شویم و در جامعه سازی نباید معاش مردم مورد غفلت قرار گیرد.وی با بیان اینکه امام سجادعلیه السلام در دعای 29صحیفه رزق واسعه را از خدا طلب می کند، افزود: حضرت می فرماید: « خدایا برای حرکت در مسیر تامین رزق و معاش، مسیر را بر من آسان کن و این مسیر اصول و شیوه ای است که انسان بتواند به معاش پاک و طیب دست پیدا کند؛ هیج کجا در دنیایی که با منطق قرآن بیگانه اند نمی توانید پیدا کنید که اینقدر به رزق پاک توجه داشته باشند.

  استاد در ادامه گفت: یکی دیگر از اصول مورد توجه امام در صحیفه، مساله مشورت و شور در حکمرانی است. شور و مشورت پایه حکمرانی دینی است.ایشان از عدالت گرایی به عنوان اساس حکمرانی دینی یاد کرد و گفت: امام سجادعلیه السلام  حدود 20 مورد در صحیفه سجادیه به مساله عدالت، چه عدالت فردی و چه در حوزه عدالت اجتماعی اشاره کرده است، در عدالت اقتصادی نیز خداوند معیشت و رزق و اقتصاد مردم را بر مبنای عدل تقسیم کرد.وی به نگرش امام سجادعلیه السلام  در بحث حکمرانی در حوزه فساد اشاره و افزود: امام نگاه گسترده ای به دو واژه اصلاح و فساد در کنار یکدیگر دارند و در بحث اصلاح و افساد امام به واژه « ذنب »(گناه و جرم) پرداخته است.

 وی در پایان اظهار کرد: در مطالعه صحیفه سجادیه حقایقی در مورد حکمرانی دینی وجود دارد که محققین کمتر به آن پرداخته اند و انتظار از پژوهشگران و محققین  طلبه  ومتدین این است که به این موضوع که نیاز جامعه ماست بپردازند تا بتوانیم ابعاد مختلف صحیفه را برای انتقال به نسل جوان احصا کنیم.