تهران نشست پژوهشي مدرسه علمیه تخصصی امام حسن مجتبی علیه السلام تهران

تهران نشست پژوهشي مدرسه علمیه تخصصی امام حسن مجتبی علیه السلام تهران

شناسه خبر : 140121

1402/09/20

تعداد بازدید : 17

تهران نشست پژوهشي مدرسه علمیه تخصصی امام حسن مجتبی علیه السلام تهران
معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی امام حسن مجتبی علیه السلام شهر تهران نشست پژوهشي با موضوع پاسخگويي به شبهات فاطمي با تأكيد برمنابع اهل سنت تهران برگزار کرد.

معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی امام حسن مجتبی علیه السلام نشست پژوهشي با موضوع پاسخگويي به شبهات فاطمي با تأكيد برمنابع اهل سنت تهران برگزار کرد.

اهل سنت بر طبق مباني خود حكم به عصمت خلفا دادند يعني گفتند هر كسي اعتراضي به خليفه داشته باشد بايد روز قيامت مؤاخذه شود. ايشان براي خلفا نوعي عصمت قائلند و معتقدند اگر خلفا يا صحابه حتي فردي را مجازات كنند چون اجتهاد كرده اند و اين اجتهاد موافق با حكم خداست بايد حمل به صحت شود و بر فرض هم اگر اشتباه كرده باشند چون اجتهاد كرده اند ثواب برده اند. برخي از ايشان ابن ملجم را صحابي مي دانند و مي گويند در شهادت امير المومنين ايشان گناهي مرتكب نشده بلكه چون صحابي است و اشتباه كرده ثواب هم برده است. در شهادت حضرت زهرا س نيز قائلند اگر بپذيريم حضرت زهرا سلام الله عليها را خلفا كشته اند چون مجتهد بوده اند اشكال ندارد حتي اگر اشتباه كرده باشند. آن چيزي كه ما بايد براي طرف مقابل ثابت كنيم مسئله شهادت نيست بلكه مسئله دو گانگي مسير است.
 
 

در شهادت حضرت زهرا (سلام الله عليها)چهار فرض مطرح مي شود: 1- به خانه حضرت زهرا س هجوم نبردند و شهيد نشدند. 2- خلفا هجوم بردند ولي حضرت زهرا به مرگ طبيعي از دنيا رفتند. 3- خلفا هجوم نبردند و فرد ديگري حمله كرده و حضرت شهيد شده.4- خلفا حمله كردند و حضرت شهيد شدند

مشكل ما با اهل سنت در مسئله شهادت نيست ، مسئله هجوم است. آنها مسئله هجوم را بر نمي تابند چه شهادت باشد چه نباشد. مسئله اختلاف ما اختلاف دو خط است.

مسئله ديگر اينكه آيا شهادت يك مسئله بين مذهبي است يا درون مذهبي؟ اگر مذهب تشيع ثابت شود، خود به خود خيلي از جزئيات را مي شود ثابت كرد. تعريف شهادت در خيلي از مذاهب با هم فرق دارد. تعريف شهيد يه تعريف درون مذهبي است آنها معتقدند اگر كسي در جنگ كشته نشود شهيد نشده.

عبدالله بن يزيد متوفي سال 174 مي گويد: شيعيان رافضي در زمان ائمه اين اعتقاد را داشتند كه عمر و ابوبكر حضرت زهرا را كشتند ابوعلي جبائي معتقد است اعتقاد شيعيان اين بوده كه به خانه حضرت زهرا هجوم برده اند. مرهوم سير مرتضي به عبدالجبار معتزلي اعتراض مي كند به چه دليل شلاق زدن حضرت زهرا را انكار مي كنيد ايشان سند شلاق زدن به حضرت زهرا را صحيح مي داند...

پس از جهت تاريخي اگر بخواهيم مسئله شهادت را ثابت كنيم در كتب اهل سنت اين مسئله وجود دارد.

در پايان بحث استاد حاجي ابوالقاسمي دلايل علمي را براي اثبات كلمه شهيد از ديدگاه اهل سنت بيان فرمودند و نتيجه گيري كردند كه حضرت زهرا س به شهادت رسيدند.