کرمان- موسسه آموزش عالی فاطمیه کرمان- برگزاری جلسه نقد مقاله علمی(ژورنال کلاب)

شناسه خبر : 135134

1402/04/18

تعداد بازدید : 57

کرمان- موسسه آموزش عالی فاطمیه کرمان- برگزاری جلسه نقد مقاله علمی(ژورنال کلاب)
جلسه ژورنال کلاب و نقد مقاله « نقش زنِ مطلوب قرآنی در اندیشه امام خامنه‌ای» نوشته زینب قوام آبادی با حضورسرکار خانم حاجی مقصودی توسط موسسه آموزش عالی فاطمیه برگزار شد.

جلسه ژورنال کلاب و نقد مقاله «نقش زنِ مطلوب قرآنی در اندیشه امام خامنه‌ای» نوشته زینب قوام آبادی با حضورسرکار خانم حاجی مقصودی توسط موسسه آموزش عالی فاطمیه برگزار شد.

 در ابتدای جلسه استاد از خانم قوام آبادی جهت تدوین مقاله فوق تشکر کرده و به نکات مثبت مقاله از جمله: دسته بندی دقیق و منظم و محتوای علمی خوب اشاره کرد. سپس به نقد عنوان مقاله پرداخت و بیان داشت: در عنوان، کلمه «بر اساس اندیشه ...» جایگزین «در اندیشه ... » شود.

ایشان سپس به نقد چکیده پرداخته و فرمود: «از نکات مهمی که باید در چکیده رعایت شود تعداد کلمات آن است که  هر چکیده باید بین 150 تا 250 کلمه داشته باشد، لذا مقاله باید از این جهت اصلاح گردد.»

وی تبین مسئله، هدف، روش و یافته‌های تحقیق را از اجزای چکیده خوانده و مهمترین جزء در چکیده را یافته‌های تحقیق دانست و اظهار داشت: یافته‌ها، دو سوم چکیده را تشکیل می‌دهند و باید به صورت دقیق و کامل به آن پرداخته شود و خواننده تنها با مطالعه یافته‌های تحقیق پی به تمامی ابعاد تحقیق ببرد که در مقاله فوق یافته‌ها نیاز به اصلاح دارد.

یکی دیگر از نکاتی که در این جلسه به آن اشاره شد؛ کلید واژه‌های تحقیق بود، خانم حاجی مقصودی گفت: «3 تا 7 کلید واژه باید نوشته شود و لازم نیست تمام واژه‌ها در عنوان تحقیق ذکر شده باشد و بهتر بود در این اثر از واژه‌هایی چون نقش فرهنگی، نقش سیاسی، نقش خانوادگی هم استفاده می‌شد با اینکه این واژه‌ها در عنوان تحقیق نیامده است.»

 سپس به نقد مقدمه پرداخته و بیان داشت: پیشینه یکی از ابعاد مقدمه است، محقق، با کمک دو سایت علم نت و ایران داک به راحتی می‌تواند پیشینه را جستجو کند. استاد تبیین مسئله، اهمیت و ضرورت، روش پیشینه و اهداف یا سوالات را از اجزاء مقدمه خواند و در مورد پیشینه بیان داشت: پیشینه برای جلوگیری از تکرار و دوباره کاری است، در این مرحله محقق باید بررسی ‌کند آثار قبلی این موضوع را تا چه مرحله‌ای مورد پژوهش قرار دادند لذا یک گام جلوتر بردارد و ابعاد جدیدتری را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

استاد اظهار داشت: بعد از تدوین مقاله، محقق باید واژه‌های مبهم را از لحاظ لغوی و اصطلاحی توضیح دهد و در صورتی که در تعاریف دو یا چند تعریف اصطلاحی بیان شد مشخص شود کدام تعریف مد نظر محقق است.

خانم حاجی مقصودی، محتوای مقاله را محتوایی بسیار دقیق با بیانی شیوا و رسا خواند.  وی در خصوص تدوین مقاله بیان داشت: پاراگراف باید بین 40 تا 100 کلمه باشد، سعی شود از ذکر پاراگراف‌های کمتر از 40 کلمه خودداری شود در صورت برخورد با این مشکل، دو یا چند پاراگراف در هم ترکیب شود.

 استاد در انتهای جلسه، طلاب را به تحقیق و پژوهش تشویق کرد. جلسه فوق الذکر مورد استقبال طلاب قرار گرفت.

اخبار مرتبط