فراخوان پژوهش گروهی رشد 4

شناسه خبر : 12777

1393/03/21

تعداد بازدید : 3021

فراخوان پژوهش گروهی  رشد 4
«دستور العمل  فراخوان پژوهش گروهی  رشد 4»
اهداف:
هدف اصلی: فرهنگ سازی پژوهش گروهی 
اهداف فرعی:
  • شناسایی طلاب مستعد و علاقمند به فعالیت های پژوهشی؛
  • عطف توجه طلاب و اساتید به موضوعات مبتلا به جامعه­ی مخاطب حوزه های علمیه خواهران؛
  • افزایش توانمندی‌های پژوهشی طلاب و تلاش درراستای ایفای نقش حوزه خواهران؛
  • بررسی وضعیت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، عقیدتی، اخلاقی و ارائه راهکارهای اصلاحی.
 
موضوع مسابقه رشد 4: فرهنگ، بایسته­ های اصلاح و ارتقاء
 
محورها:
1-   واکاری عناصر فرهنگی
2-   بررسی وضعیت فرهنگی جامعه
3-   تبیین فرهنگ دینی، ملی و بومی
4-   آسیب­شناسی فرهنگی
5-   راهکارهای ارتقای فرهنگی
 
تبیین موضوع مسابقه:
فرهنگ، مجموعه­ای از باورها و پندارهای ارزشی است که در آداب و رسوم، زبان، ادبیات، مذهب و سایر میراث­های فرهنگی تجلّی یافته و روی هم رفته بر خلق و خوی مردم اثر می­گذارد.
به عبارت دیگر، فرهنگ، حقیقت و هویت معنوی ملت­ها است که ساختار کیفی زندگی یک ملت را مشخص می­کند، امّا فرهنگ اسلامی افزون بر ویژگی­های پیش گفته، مجموعه­ای از اعتقادات، اصول اسلامی، آداب و رسوم، اخلاق و ارزشها و قوانین است که از سرچشمه وحیانی اشراب می­شود. با این وجود مقوله فرهنگ در تار و پود جامعه تنیده شده و مانند هوا در کالبد اجتماعی ساری است. نظر به نامگذاری و زینت بخشی سال جاری به عنوان « اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» شایسته است تبیین باورهای شیعی، دینی، ملی و بومی مورد توجه قرار گرفته، آسیب­ها و رخنه­های فرهنگی بوسیله عوامل دورنی و بیرونی شناسایی و راهکارهای اصلاح، بهسازی و ارتقای آنها بازگو شود.
 
جامعه هدف در پژوهش رشد :
·        دانش آموزان مدارس آموزش و پرورش
·        جلسات مذهبی بانوان
·        خانواده های طلاب
·        دوستان و آشنایان طلاب
·        طلاب ومدارس علمیه خواهران
·        دانشجویان دانشگاه ها
شیوه اجرا:
·        شرکت طلاب و اساتید راهنما در فراخوان رشد 4 به صورت داوطلبانه و اختیاری می‌باشد.
·        رای شرکت در فراخوان تشکیل گروه پژوهشی الزامی است و پژوهش های فردی امکان حضور در مسابقه را ندارند.
 
تشکیل گروه پژوهشی:
اعضاء گروه:
1.یک نفر از اساتید مدرسه یا کارگزار فارغ التحصیل و یا فارغ التحصیل سطح 3 به عنوان استاد راهنما؛
2.3تا5 نفر از طلاب سطح 2 یا سطح 3 یا فارغ التحصیل به عنوان پژوهشگر.
وظایف گروه:
هر گروه سه فعالیت اصلی را انجام خواهد داد:
1.موضوع یابی در چهارچوب عنوان مسابقه؛
2.بررسی نظری موضوع (پژوهش کتابخانه ای)؛
3.بررسی میدانی موضوع در میان جامعه هدف حوزه (پژوهش میدانی)؛. (در صورت انتخاب روش میدانی)
نکته1:  تحقیقات گروه درقالب فایل wordوpdf(حداقل 25صفحه وحداکثر100 صفحه 300 کلمه­ای) ازطریق سامانه فراخوان های پژوهشی بارگذاری شود وهیچگونه ارسال مکتوب وپستی انجام نمی­شود.
 
 
وظائف معاون پژوهش مدرسه:
1.تشویق و ترغیب طلاب و اساتید به شرکت در فراخوان در قالب تشکیل جلسات عمومی و گفتگوهای فردی با طلاب مستعد جهت تشکیل گروه‌های پژوهشی؛
2.هماهنگی و هدایت گروه ها جهت تعیین موضوع و جلوگیری از موضوعات تکراری در سطح مدرسه و استان؛
3.هماهنگی و ترغیب اساتید، کارگزاران و در صورت نیاز فارغ‌التحصیلان جهت همکاری و هدایت گروه‌ها؛
4.ترغیب و تشویق گروه‌های رشد 2 و 3 سال­های قبل (اعم از گروه‌هایی که کار را به اتمام رساندند یا ناتمام رها کردند) جهت تشکیل مجدد گروه‌های پژوهشی؛
5.هماهنگی با اساتیدجهت قراردادن پژوهش رشد4 به عنوان بخشی از پژوهش‌های درسی
6.پیگیری جهت یافتن اساتید مسلط بر روش تحقیق پیمایشی وبکارگیری آنان در گروه‌های پژوهشی؛
7.تشکیل جلسه مشترک با گروه های رشد 4 در ابتدای ثبت نام و توصیه و تبیین اهداف و روش‌ها و جزئیات مسابقه برای آنان؛
8.عطف توجه طلاب به استفاده از کارشناسان معرفی شده توسط مرکز.
وظائف معاون پژوهش استانی:
1.معاون پژوهش استانی می بایست نسبت به بررسی وتأیید موضوعات تحقیقات رشد4 ونیز طرح نامه هرگروه ازطریق شورای علمی- پژوهشی استان اقدام ونتیجه را به مدرسه اعلام نمایند؛
2.استان هایی که فاقد شورای علمی- پژوهشی هستند، کارگروهی بامسئولیت معاون پژوهش استان متشکل ازحداقل سه کارشناس ازمیان اساتید مجرب وظائف شورای پژوهشی راانجام خواهد داد؛
3.معاون پژوهش استانی قبل ازارسال موضوعات برای شورای علمی- پژوهشی استان لازم است موضوعات تکراری ویاخارج ازچارچوب عنوان فراخوان را برای رفع اشکال به مدارس عودت دهد؛
4.مناسب است یک کارشناس تحقیقات پیمایشی به عنوان مشاور گروه های پژوهشی ازطرف معاون پژوهش استان معرفی وساعات مشخص رابرای این امر اختصاص دهد؛
5.مسئولیت اجرای صحیح کلیه مراحل فراخوان برعهده معاون پژوهش استانی می باشد.
 
شیوه ثبت نام:
ثبت نام و ارسال آثار در دو مرحله انجام می­شود:
الف: ثبت نام گروه، توسط دبیر گروه از تاریخ 20/3/93 تا تاریخ 15/8/93.
در این مرحله دبیر گروه، پس از تصویب گروه و استاد راهنما در شورای پژوهش مدرسه و سپس ارسال 3 موضوع برای شورای علمی پژوهش استان و تصویب یک موضوع، باید در سامانه فراخوان­های پژوهشی به آدرس WWW.WHC.IRثبت نام نموده و مشخصات گروه و عنوان تحقیق را ثبت نماید.
ب: بارگذاری اثر:
پس از تصویب عنوان تحقیق، طرح­نامه توسط گروه تهیه و برای شورای پژوهش مدرسه ارسال می­گردد که سپس از تصویب،  کار پژوهش شروع می­شود. پس از اتمام پژوهش و تدوین نتایج،  دبیر گروه حداکثر تا تاریخ 30/10/93 با مراجعه به سامانه اقدام به بارگذاری اثر در سامانه می­نمایند.
 
شیوه ارزیابی:
ارزیابی در3مرحله اجمالی، تفصیلی، داوری انجام خواهد شد. وبرگزیدگان دربخش مدرسه ای ، استانی وکشوری اعلام خواهند شد.
نکته: لازم به ذکر است امکان شرکت تحقیقات فراخوان رشد4 درجشنواره های مختلف ازجمله جشنواره علامه حلی (بالحاظ شرایط دبیرخانه جشنواره) نیز وجود دارد.