امام مهدی علیهالسلام، عدل را براساس کرامت انسانی در همهی زمینهها منتشر میکند.
استاد محمدعلی محمدی هوشیار در ابتدای وبینار مذکور، جامعهی عصر غیبت و جامعهی عصر ظهور را ترسیم نمود؛ هدف ایشان از ترسیم این دو جامعه، ارائهی تصویری روشن از جامعهی موعود مطابق با آیات و روایات است.
جامعهی عصر غیبت، طبق تعریف استاد، جامعهای است که بر اساس طرح خداوند و وعدهی رسول الله صلیاللهعلیهوآله برنامهریزی شده است. انسان در عصر غیبت ساحت انسانی خود را شکوفا خواهد کرد و با تلاش در جهت اصلاح خود و دیگران، مقدمهی ظهور امام مهدی علیهالسلام را فراهم نمود.
مؤسس مؤسسهی بصائر مشهد در بخش دیگری از سخنان خود، جامعهی عصر ظهور را ترسیم کرد و ویژگیهای آن را در قالب مثال بیان نمود. ایشان، مشکلات و امتحانات الهی در زمان ظهور را بیشتر از امتحانات زمان غیبت دانست و بیان داشت: مردم کوفه در زمان امام حسین علیهالسلام امتحان شدند.
پژوهشگر حوزهمهدویت در بخش دیگری از سخنان خود، جامعه مومنان را به دو قسم صالحان و مصلحان تقسیم نمود و گفت: جامعهی صالحان همان مدینهی فاضلهی فارابی است که در آن جامعه، افراد صالح هستند و به فکر اصلاح جامعه نیستند، خودشان خوب و سالم زندگی میکنند ولی از حال دیگری خبر ندارند؛ البته صلاح و درستکاری نیز تابع مراتب است، یعنی همهی صالحان در یک مرتبهی صلاح نیستند و به رشد نیاز دارند.
استاد حوزه و دانشگاه در ترسیم جامعهی مصلحان اظهار داشت: در چنین جامعهای، افراد نسبت به مسائل اجتماعی در بعد سیاسی و معرفتی بیتفاوت نیستند، همه پویا و فعالند. به عبارتی دیگر، افراد این جامعه، صالح و مصلح، هر دو، هستند.
استاد هوشیار در پایان سخنان خود، مؤلفههای جامعهی مصلحان را در چند عنوان بیان کردند که ازجملهی آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
جامعهی مصلحان، اماممحور است؛ یعنی در رأس مصلحان جامعه، مصلح مصعوم قرار دارد.
جامعهی مصلحان، انساندوست است؛ یعنی دیگران را بر خودشان ترجیح میدهند.
این جامعه، عاطفی است؛ یعنی مصلحان در این جامعه، براساس بایدها و نبایدهای خشک رفتار نمیکنند.
استاد در پایان به سؤالات شرکت کنندگان در وبینار پاسخ دادند.